Reklama

AD1A TOMRA [15.04-15.05.24]

W 2016 r. na polski rynek trafiło prawie 600 tys. ton sprzętu elektrycznego i elektronicznego

W 2016 r. na polski rynek trafiło prawie 600 tys. ton sprzętu elektrycznego i elektronicznego
Katarzyna Błachowicz
10.10.2017, o godz. 12:08
czas czytania: około 4 minut
0

Główny Inspektorat Ochrony Środowiska poinformował, że w 2016 r. na polski rynek trafiło prawie 600 tys. ton sprzętu elektronicznego. To blisko 10 proc. więcej niż rok wcześniej.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1b Biuro Rozwoju Gdańska – rekrutacja [26.04.24-25.05.24]

Na stronach Głównego Inspektora Ochrony Środowiska opublikowano raport o funkcjonowaniu systemu gospodarki zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym w 2016 r.

Wynika z niego, że na Polski rynek w 2016 r. trafiło 583,15 tys. ton sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Wg sprawozdań GIOŚ zebrano 232,65 tys. ton zużytego sprzętu, w tym najwięcej, bo aż 214,73 tys. ton z gospodarstw domowych (co stanowi 92,29 proc. masy zebranego zużytego sprzętu).

223,87 tys. ton zużytego sprzętu zostało przetworzone przez zakłady przetwarzania. Odzyskowi, w tym recyklingowi oraz unieszkodliwianiu, poddano 190,4 tys. ton odpadów powstałych ze zużytego sprzętu poddanych w 2016 r. Najwięcej recyklingowi poddano wielkogabarytowych urządzeń gospodarstw domowych (97,19 ton, czyli 51,04 proc.).

Pod lupą inspektora

Główny Inspektor Ochrony Środowiska prowadzi rejestr przedsiębiorców i organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego od 1 lipca 2006 r., przy czym na koniec 2016 r. znajdowało się w nim 8257 przedsiębiorców.

GIOŚ wydał aż 8445 decyzji o wykreśleniu z rejestru zbierających zużyty sprzęt, tzw. zbierających nieprofesjonalnych (prowadzący serwis oraz sprzedawcy detaliczni i hurtowi), a także byłych odbierających odpady komunalne. W sumie Główny Inspektor Ochrony Środowiska wykreślił w 2016 r. z rejestru 9113 przedsiębiorców.

Podczas 180 kontroli w zakładach przetwarzania ZSEE najczęściej wykazywano:

  • nieprzesyłanie do GIOŚ lub nierzetelne sporządzanie sprawozdań,
  • brak ewidencji odpadów lub prowadzenie ewidencji nierzetelnie,
  • naruszenie posiadanych zezwoleń, w tym magazynowanie odpadów niezgodnie z posiadaną decyzją,
  • przekazywanie odpadów powstałych w wyniku demontażu zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego podmiotom niewpisanym do rejestru GIOŚ,
  • nieusuwanie niezwłocznie z przyjętego zużytego sprzętu składników niebezpiecznych, materiałów i części składowych,
  • nieuregulowanie stanu formalno-prawnego.

W efekcie nałożono 23 mandaty karne, wydano 57 zarządzeń pokontrolnych, a w 60 przypadkach zastosowano pouczenie. W 14 przypadkach wojewódzcy inspektorzy ochrony środowiska wystąpili z informacją o stwierdzonych nieprawidłowościach do innych organów, m.in. do marszałków województw.

Wojewódzcy Inspektorzy Ochrony Środowiska w 2016 r. skontrolowali ogółem 209 przedsiębiorców objętych przepisami ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym.

W wyniku stwierdzonych 239 przypadków naruszeń przepisów ochrony środowiska podczas kontroli wydano 106 zarządzeń pokontrolnych, w 108 przypadkach pouczono kierownictwo kontrolowanego podmiotu, nałożono 60 kar grzywny w drodze mandatu karnego, a ponadto skierowano 42 wystąpienia do innych organów. W związku z nieprzestrzeganiem przepisów o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym w 2016 r. Wymierzono kary pieniężne na łączną kwotę 215 tys. zł.

Samodzielnie czy z organizacją odzysku?

Wśród 5965 zarejestrowanych przedsiębiorców wprowadzających sprzęt elektryczny i elektroniczny, zaledwie 232 samodzielnie realizowało obowiązki związane z organizowaniem i finansowaniem zagospodarowania odpadów zużytego sprzętu.

Liczba zawartych umów przedsiębiorców wprowadzających sprzęt z organizacjami odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego na koniec 2016 r. wyglądała następująco:

  • 1464 – Auraeko Organizacja Odzysku Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego S.A.
  • 1426 – Biosystem Elektrorecykling Organizacja Odzysku Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego S.A.
  • 902 – CCR RELECTRA Organizacja Odzysku Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego S.A.
  • 743 – Electro-System Organizacja Odzysku Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego S.A.
  • 603 – TOM Organizacja Odzysku Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego S.A.
  • 330 – ElektroEko Organizacja Odzysku Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego S.A.
  • 151 – ERP Polska Organizacja Odzysku Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego i Organizacja Odzysku Opakowań Spółka Akcyjna
  • 114 – ASEKOL Organizacja Odzysku Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego S.A.

Z 162 zakładów przetwarzania 61 zawarło umowy z wprowadzającym sprzęt lub organizacją odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego, aczkolwiek GIOŚ zauważa w tym przypadku z roku na rok tendencje wzrostową.

Brak finansowania a poziomy zbierania zużytego sprzętu

Jak czytamy w raporcie „Rozwój polskiego systemu zagospodarowania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego zdeterminowany był niechęcią ze strony wprowadzających i reprezentujących ich związków, do finansowania zagospodarowania ww. odpadów”.

W efekcie Polska nie osiągnęła w wymaganym okresie poziomu zbierania w wysokości 4 kg/mieszkańca zużytego sprzętu.

Autorzy dodają, że ustanowienie, przy nowelizacji ustawy, rocznych minimalnych poziomów zbierania i stopniowe ich podnoszenie, ale tylko dla wprowadzający sprzęt przeznaczony dla gospodarstw domowych, nie naprawiło w całości finansowania systemu, gdyż finansowane było w dalszym ciągu tylko część zbieranych i przetwarzanych urządzeń, a nie wszystkie odpady w postaci zużytego sprzętu, jakie pojawiały się na rynku.

Dopiero nowa ustawa o ZSEE nałożyła obowiązek na wszystkich wprowadzających sprzęt osiągania rocznych minimalnych poziomów zbierania zużytego sprzętu, w odniesieniu do średniorocznej masy sprzętu wprowadzonego do obrotu w okresie trzech lat. A rozwiązanie takie – według autorów raportu – przyczyni się do równomiernego obciążenia finansowego wszystkich importerów, producentów i wewnątrzwspólnotowych dostawców kosztami gospodarowania odpadami w myśl zasady – zanieczyszczający płaci.

Debatę o nieprawidłowościach w gospodarce elektroodpadami – przyczynach, skutkach i rozwiązaniach organizuje 17 października br. redakcja “Recyklingu” podczas Forum Recyklingu.

Forum Recyklingu 750×300

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Reklama

Envicon – po enviconie od 13.12.2023 AD1A

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad1d MBP [12.04-27.05.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

AD3b PZO 2024 [19.04-11.06.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Odpady
css.php
Copyright © 2024