Wałcz i Szczecinek z nowymi autobusami elektrycznymi dofinansowanymi przez NFOŚiGW

Wałcz i Szczecinek z nowymi autobusami elektrycznymi dofinansowanymi przez NFOŚiGW
dom
12.09.2022, o godz. 11:08
czas czytania: około 5 minut
0

Dzięki 15 mln zł dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Gmina Miejska Wałcz zakupi osiem autobusów o napędzie elektrycznym i uruchomi osiem punktów ładowania. Natomiast Szczecinek planuje zakup pięciu autobusów o napędzie elektrycznym wraz z ładowarkami. Na inwestycję tę otrzyma dofinansowanie w formie dotacji w wysokości ponad 8,5 mln zł oraz pożyczkę w kwocie prawie 2,5 mln zł.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Te ważne dla mieszkańców obu gmin inwestycje zostaną zrealizowane w ramach drugiej edycji programu priorytetowego „Zielony Transport Publiczny”, którego celem jest obniżenie wykorzystania energii i paliw emisyjnych w publicznym transporcie zbiorowym poprzez rozwój w Polsce „zielonej” mobilności.

Osiem autobusów i osiem punktów ładowania

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przekaże Wałczowi dofinasowanie w wysokości 15 153 600 zł. Za te pieniądze zostanie nabytych osiem autobusów o napędzie elektrycznym wraz z zakupem i montażem ośmiu punktów ładowania. Miasto Szczecinek otrzyma dotację w wysokości 8 525 000 zł oraz niskooprocentowaną pożyczkę 2 475 000 zł na zakup pięciu autobusów o napędzie elektrycznym wraz z ładowarkami.

– Elektromobilność musi rozwijać się harmonijnie, zarówno w aglomeracjach, jak i w Polsce powiatowej, dlatego w kilku programach priorytetowych polski rząd inwestuje zarówno w rozwój transportu publicznego, magazyny energii, transport indywidualny czy sieci ładowania. Nie zapominamy także o budowaniu kompetencji przyszłości potrzebnych do obsługi tych gałęzi gospodarki. – zaznacza Małgorzata Golińska, wiceminister klimatu i środowiska.

– Jednym z narzędzi wykorzystywanych z powodzeniem w transformacji polskich miast w kierunku elektromobilności jest program „Zielony Transport Publiczny”. Realizując go dbamy o to, aby z nowoczesnego i ekologicznego transportu publicznego mogli korzystać wszyscy, bez względu na miejsce zamieszkania. To ważne, by wsparcie publiczne pomagało z jednej strony walczyć o błękitne, czyste niebo bez smogu, a z drugiej – ośmielało zwłaszcza średnie i mniejsze samorządy do inwestycji w innowacyjny transport przyszłości – dodaje.

Nie tylko wielkie miasta

– Nowoczesne i ekologiczne rozwiązania nie dotyczą tylko wielkich ośrodków miejskich. Do Szczecinka trafią kolejne już nowe elektryczne autobusy, natomiast w Wałczu po raz pierwszy zastąpią one wysłużone, niekiedy ponad 20-letnie pojazdy spalinowe. Realizowane inwestycje w elektromobilność, wpływają nie tylko na poprawę stanu powietrza, ale zarazem na polepszenie jakości życia lokalnych społeczności – mówi wicewojewoda zachodniopomorski Tomasz Wójcik.

– Dofinansowanie z NFOŚiGW stanowi szczególnie istotną pomoc właśnie dla tych gmin, które zmagają się z m. in. z problemem zanieczyszczenia atmosfery, a jednocześnie ze zjawiskiem wykluczenia transportowego. Rozwój zeroemisyjnego transportu zbiorowego bez wątpienia jest istotnym elementem w osiągnięciu proekologicznych celów – dodaje.

Ważni partnerzy

– Samorządy – takie jak m.in Szczecinek i Wałcz – są dla nas ważnymi partnerami we wszystkich działaniach prowadzonych w ramach szerokiej koalicji na rzecz czystego powietrza i zdrowszego życia. Od zielonego transportu przez wymianę tzw. kopciuchów i głęboką termomodernizację domów mieszkalnych po rozwój energetyki prosumenckiej. – podkreśla Paweł Mirowski, wiceprezes NFOŚiGW.

– Współpraca na linii: rząd, samorząd, NFOŚiGW to klucz do sprawnej absorbcji dostępnych na inwestycje środków i wykorzystania ich – jak to ma miejsce w Wałczu i Szczecinku – dokładnie według potrzeb lokalnych społeczności – mówi Paweł Mirowski.

Korzystając z dofinansowania z programu „Zielony Transport Publiczny”, Wałcz planuje zakup ośmiu autobusów o napędzie elektrycznym, z magazynem energii o pojemności co najmniej 200 kWh, dzięki czemu „elektryki” będą mogły jednorazowo przebyć trasę o długości min. 180 km.

Będą to pojazdy nie tylko bezemisyjne, ale też wygodne, ciche, niskopodłogowe, dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Oprócz samych pojazdów, projekt przewiduje również zakup i montaż ośmiu punktów ładowania oraz przeprowadzenie szkolenia dla kierowców i naukę obsługi pojazdu.

Wałcz walczy ze smogiem

– Problem smogu niestety dotyczy całego kraju. Z wielu badań wynika, że, spaliny emitowane przez samochody i autobusy są dużo bardziej szkodliwe dla ludzi niż zanieczyszczenia pochodzące z przemysłu, gdyż rozprzestrzeniane są na niskich wysokościach w bezpośrednim otoczeniu ludzi – – podkreśla Maciej Żebrowski burmistrz Wałcza.

– W Wałczu od czterech lat podejmujemy intensywne działania zmierzające do ochrony naszego środowiska (zakup pięciu autobusów niskoemisyjnych, udział w programie czyste powietrze, kampanie promujące segregację śmieci). Zakup ośmiu nowych autobusów elektrycznych to kolejny etap w naszej walce ze smogiem. Liczymy, że dzięki tej inwestycji uda nam się całkowicie wymienić miejski tabor, a tym samym przekonać mieszkańców, że podróż do pracy, szkoły czy nawet lekarza komunikacją miejską jest przede wszystkim bezpieczna dla nas samych, ale także i dla naszego otoczenia – dodaje burmistrz Żebrowski.

Szczecinek odnawia tabor

W ramach przedsięwzięcia pn.: “Rozwój zielonego transportu publicznego w Mieście Szczecinek poprzez zakup pięciu autobusów o napędzie elektrycznym wraz z ładowarkami”, NFOŚiGW przekaże dotację w wysokości 8 525 000 zł oraz pożyczkę w kwocie 2 475 000 zł.

Zakupione pojazdy niskopodłogowe będą dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. W ramach projektu zaplanowano również przeszkolenie co najmniej 45 osób (40 kierowców i pięciu testerów diagnostycznych).

– Szczecinek już kilka lat temu postawił na ekologiczne rozwiązania w transporcie miejskim. Nasze miasto, jako jedno z pierwszych w województwie zachodniopomorskim zdecydowało się na zakup 10 autobusów elektrycznych. Teraz konsekwentnie odnawiamy nasz tabor autobusowy, stawiając oczywiście na rozwiązania w pełni ekologiczne – podkreśla Daniel Rak, burmistrz Szczecinka.

– W Szczecinku komunikacja miejska jest nieodpłatna, co sprawia, że mieszkańcy i turyści bardzo chętnie i intensywnie z niej korzystają. Funkcjonuje także rozbudowana sieć rowerów miejskich, którymi można dojechać na przystanek, a potem dojechać do miejsca docelowego. Rowery są kompatybilne z naszym rozkładem jazdy autobusów. To wszystko sprawia, że komunikacja w Szczecinku staje się w 100 procentach ekologiczna – dodaje.

Ekologiczne korzyści

Inwestycje przyniosą nie tylko pozytywny wymiar społeczny i gospodarczy, ale także korzyści ekologiczne. Gmina Miejska Wałcz zmniejszy emisję dwutlenku węgla o blisko 129,7 ton w ciągu roku, a także ograniczy emisję tlenków azotu o blisko 1,63 tony/rok i pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów 0,04356 tony rocznie.

Natomiast Szczecinek zmniejszy emisję CO2 o ok. 199,42 tony/rok, ograniczy emisję tlenków azotu o prawie 0,64 tony/rok oraz emisji pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów o 0,00955 tony/rok.

Wałcz przewiduje zakończyć projekt 30 czerwca 2024 r. a Szczecinek 31 grudnia 2023 r.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024