W Poznaniu mają powstawać wodorowe pociągi. Jest porozumienie trzech firm

W Poznaniu mają powstawać wodorowe pociągi. Jest porozumienie trzech firm
dom
13.09.2022, o godz. 9:32
czas czytania: około 2 minut
0

Trzy firmy - Impact, H. Cegielski - FPS i Łukasiewicz - Poznański Instytut Technologiczny realizują projekt, którego celem jest zastosowanie ogniw wodorowych w pojeździe szynowym. Wszystkie podmioty mają praktyczne doświadczenia w zakresie rozwiązań wodorowych.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Impact Clean Power Technology, H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych oraz Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny rozpoczynają współpracę projektową nad zastosowaniem ogniw wodorowych w pojazdach szynowych.

Proces na 10-15 lat

– Mamy ponad 10 lat doświadczenia w dostarczaniu rozwiązań dla pojazdów wodorowych na całym świecie – mówi Bartłomiej Kras, prezes Impact. – Patrzymy na wodór jako nośnik energetyczny przyszłości. Opłacalność wodoru jako paliwa i magazynu energii wymaga skali, tzn. musi być on produkowany przez elektrolizery ze źródeł odnawialnych, tak aby gospodarka mogła być przestawiona na korzystanie z wodoru w jak największym zakresie. Przejście z gazu ziemnego na wodór to proces na 10-15 lat, chyba że podejmowane w efekcie wojny w Ukrainie zintegrowane działania UE skrócą ten okres. Wspólny projekt zastosowanie ogniwa wodorowego w pojazdach szynowych może znacznie przyspieszyć wzrost tej perspektywicznej branży.

W ub. r. FPS Cegielski i Impact rozpoczęły prace nad polskim pociągiem wodorowym opartym o nową platformę “PLUS”. Pojazd został po raz pierwszy pokazany podczas ubiegłorocznych targów TRAKO w Gdańsku.

Odpowiedź na kryzys energetyczny i klimatyczny

Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny od wielu lat prowadzi innowacyjne badania naukowe i prace rozwojowe w zakresie nowego oraz modernizowanego taboru szynowego, a także prace związane z rozwojem i badaniami symulacyjnymi, stanowiskowymi i ruchowymi różnego typu pojazdów szynowych, w tym prace nad kompletnym systemem sterowania pojazdem wodorowym.

– Nad rozwiązaniami w zakresie energetyki wodorowej Łukasiewicz pracuje już od wielu lat i mamy nadzieję, że wkrótce powinna rozpocząć się rewolucja na rynku kolei, tak potrzebna szczególnie w kontekście kryzysów klimatycznego i na rynkach energii – powiedział Arkadiusz Kawa, dyrektor Łukasiewicz – Poznańskiego Instytutu Technologicznego.

Systemy bateryjne dla kolei

Impact dostarcza systemy bateryjne do takich dostawców platform szynowych, jak m.in. Stadler i Siemens. Pojazdy wodorowe z bateriami tego producenta jeżdżą w Europie i  np. w Nowej Zelandii. Firma zakończyła pierwsze wdrożenia na rynku trakcji stacjonarnej.

– Teraz swoje doświadczenie chcemy wykorzystać w projekcie ogniwa wodorowego – mówi Filip Jankun z Impact. – Od dłuższego czasu przygotowujemy się na wodorową rewolucję i rozwijamy systemy pod kątem wodorowych ogniw paliwowych, które w ciągu najbliższych 10-20 lat zdominują rynek pojazdów bezemisyjnych.

Szacuje się, że do 2030 r. co dziesiąty pociąg w Europie będzie napędzany ogniwami wodorowymi, a wartość tego rynku wyniesie w tym czasie ok. 20 mld euro.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024