Blisko 700 mln zł na 200 km dróg rowerowych dla częstochowskiego subregionu

Blisko 700 mln zł na 200 km dróg rowerowych dla częstochowskiego subregionu
jw
05.04.2024, o godz. 10:56
czas czytania: około 4 minut
0

200 km dróg rowerowych to cel zintegrowanych projektów unijnych w subregionie częstochowskim na najbliższe lata. Wczoraj, 4 kwietnia, związek gmin oraz samorządowcy podpisali partnerstwo w sprawie realizacji trasy nr 7 – Wartostrady.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Subregion Północny Województwa Śląskiego przygotowuje się do realizacji zarówno wspólnych, jak i indywidualnych projektów w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027.

Trasa nr 17

– Z tej puli unijnych funduszy udało się nam zdobyć zapewnienie dofinansowania w wysokości blisko 700 mln zł dla całego subregionu – przypomina prezydent Częstochowy a zarazem przewodniczący zarządu Związku Gmin i Powiatów Subregionu Północnego. – Nowe drogi rowerowe, w tym Wartostrada, będą promować komunikację rowerową w mieście i subregionie, służyć rozwojowi transportu niskoemisyjnego, a także wspierać rozwój turystyki na Jurze.

Jednym z niezbędnych elementów procedury poprzedzającej realizację zadania są umowy o partnerstwie w sprawie takich zintegrowanych inwestycji.

Podpisana 4 kwietnia umowa partnerstwa dotyczy projektu “Budowa trasy rowerowej na obszarze Subregionu Północnego Województwa Śląskiego oznaczonej symbolem 17”, który wpisze się w projekt w skali krajowej.

Trasa nr 17 przebiegać będzie głownie wzdłuż Warty (a później na południe do granicy ze Słowacją), obejmując województwa: śląskie, łódzkie, wielkopolskie i lubuskie.
Jej przebieg na obszarze naszego subregionu prowadzi – patrząc od północy – przez gminy: Kłomnice, Mstów, Częstochowa, Olsztyn, Żarki i Niegowę.

Długość zaplanowanej trasy rowerowej na obszarze subregionu to 78 km (w tym długość infrastruktury niezbędnej do budowy to 48 km).

Trasa nr 17, podobnie jak dwie inne trasy w subregionie, zostanie zaprojektowana i wykonana zgodnie z założeniami i wytycznymi zawartymi w Regionalnej Polityce Rowerowej wraz z planem sieci regionalnych tras rowerowych dla Województwa Śląskiego.
Projekt współfinansowany będzie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego na lata 2021-2027 (alokacja Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych).

Sieć 200 km dróg rowerowych

W ramach planowanych do realizacji projektów powstanie w najbliższych latach w subregionie sieć 200 km dróg rowerowych. Obecnie na bazie powstałych koncepcji przygotowywane są programy funkcjonalno-użytkowe. Wnioski o dofinansowanie związek subregionalny zamierza złożyć w listopadzie, a w przyszłym roku rozpisywane będą – przez poszczególne miasta i gminy – przetargi wykonawcze. Realizacja inwestycji to lata 2025 i 2026.

Umowę partnerstwa dotyczącą realizacji trasy rowerowej nr 17 w Urzędzie Miasta Częstochowy sygnowali:

  • ze strony lidera projektu – Związku Gmin i Powiatów Subregionu Północnego oraz Miasta Częstochowy – przewodniczący zarządu Związku – prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk, członek Zarządu Związku i zastępca prezydenta Częstochowy Piotr Grzybowski oraz Dyrektor Biura Związku Wojciech Ostaszewski;
  • ze strony partnerów projektu: burmistrz Olsztyna Tomasz Kucharski, burmistrz Żarek Klemens Podlejski, wójt Kłomnic Piotr Juszczyk, wójt Mstowa Tomasz Gęsiarz, wójt gminy Niegowa Mariusz Rembak, a także Częstochowska Organizacja Turystyczna (jako partner odpowiedzialny za kampanię promocyjno-edukacyjną w projekcie) reprezentowana przez prezes Paulę Wypych oraz skarbnika Włodzimierza Tutaja.

Przebieg drogi rowerowej nr 17 w granicach Częstochowy to 20 km w tym przebudowa, remont lub nowa infrastruktura obejmie tę trasę na 13,9 km długości.

Trasa prowadzić będzie:
– od południa realizowaną obecnie drogą dla rowerów łączącą się z istniejącą drogą rowerową w gminie Olsztyn;
– następnie istniejącą drogą rowerową w ul. Korfantego do ul. Kucelińskiej
– ul. Kucelińską i Trochimowskiego do istniejącej infrastruktury w obrębie stacji kolejowej Raków
– od ul. Dębowej wałami wzdłuż Warty do istniejącej infrastruktury rowerowej w obrębie węzła drogowego alei Wojska Polskiego/Jana Pawła II
– po północnej stronie miasta wałami wzdłuż Warty poprzez przełom Warty do połączenia z gminą Mstów.
W ramach inwestycji planowane jest budowa nowej infrastruktury (w tym na wałach przeciwpowodziowych), przebudowa lub remonty istniejących dróg rowerowych,
a także wprowadzenie elementów uspokojenia ruchu na tych odcinkach dróg, na których nie jest wymagane tworzenie wydzielonej infrastruktury rowerowej.

Równoległe inwestycje

Podpisane w czwartek partnerstwo to jedna z trzech umów, jakie są zawierane w tym tygodniu. Dwie pozostałe dotyczą dróg rowerowych nr 6 i 609 i ich budowy na terenie subregionu. Ich podpisanie zaplanowano 5 kwietnia w Starostwie Powiatowym w Częstochowie (obie trasy w różnym stopniu obejmą Częstochowę – trasa nr 6 rangi krajowej to 16 km drogi w mieście, w tym 6 km nowej infrastruktury, a trasa nr 609 – rangi regionalnej – to 2,2 km nowej drogi w granicach administracyjnych miasta).

Warto przypomnieć, że w ubiegłym roku Częstochowa oraz Związek Gmin i Powiatów Subregionu Północnego zawarły partnerstwo na rzecz realizacji unijnego projektu związanego z rozbudową systemu informacji pasażerskiej, a także inwestycjami m.in. na placu Rady Europy, na Północy i Promenadzie Niemena.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Drogi i komunikacja
css.php
Copyright © 2024