Wrocław. Co szósty autobus w aglomeracji będzie zeroemisyjny

Wrocław. Co szósty autobus w aglomeracji będzie zeroemisyjny
jw
09.09.2024, o godz. 9:02
czas czytania: około 3 minut
0

70 nowych autobusów dostosowanych do osób o szczególnych potrzebach, co szósty z nich zeroemisyjny, a także możliwość zakupu biletu w kasowniku w pojazdach – to udogodnienia, które czekają na pasażerów komunikacji miejskiej podróżujących autobusami linii 9xx łączących Wrocław z Czernicą, Długołęką i Wisznią Małą. Miasto podpisało umowy na obsługę tych połączeń.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

W sumie 17 linii aglomeracyjnych 9xx łączących Wrocław z Wisznią Małą, Długołęką i Czernicą oraz 4 linie miejskie obsłużą dwaj przewoźnicy, z którymi gm. Wrocław zawarła umowy – Kłosok Sp. z o. o. oraz Nowak Transport.  

70 nowych autobusów z udogodnieniami

Przewoźnicy przeznaczą do obsługi linii ok. 70 nowych pojazdów. To 66 autobusów (20 Mercedes-Benz i 46 SOR) z opcją uruchomienia kolejnych 6 w trakcie realizacji umów. 11 pojazdów z tej puli to te elektryczne typu solo, 2 kolejne dostępne będą w ramach opcji.

Autobusy będą nowe, niskopodłogowe i klimatyzowane. Będzie można podładować w nich komórkę czy laptop oraz skorzystać z ogólnodostępnego WIFI. Co szósty z nich będzie zeroemisyjny. Autobusy będą posiadały szereg udogodnień dla pasażerów o szczególnych potrzebach. Będą również wyposażone w defibrylatory AED, ratujące życie.

– Stale inwestujemy w rozwój komunikacji aglomeracyjnej. Traktujemy ją systemowo. Cieszę się z dobrego przebiegu naszej współpracy z gminami w aglomeracji wrocławskiej. Nowoczesna komunikacja zbiorowa służy wszystkim: wrocławianom i mieszkańcom okolicznych miejscowości. Razem z włodarzami gmin Wisznia Mała, Długołęka i Czernica zadbaliśmy o to, by mieszkańcy mogli korzystać z transportu na miarę XXI wieku. Komfortowego – z niską podłogą czy klimatyzacją. Nowoczesnego – w dużej części zeromisyjnego. Bezpiecznego – z systemami wspomagającymi bezpieczną jazdę oraz z defibrylatorami AED, dostosowanego do potrzeb osób o szczególnych potrzebach. Ale też technologicznie wychodzącego naprzeciw wymaganiom codzienności, czyli z pojazdami mającymi gniazda USB czy ogólnodostępne WiFi – mówi Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.

Jednocześnie kierowcy dostaną do dyspozycji autobusy obudowane systemami wspomagającymi bezpieczną jazdę, w tym asystentem hamowania z ostrzeżeniami optycznymi i akustycznymi, doświetleniem zakrętów, alko-blokadą dla kierowcy przed włączeniem zapłonu czy systemem wykrywania pieszych i rowerzystów w pobliżu autobusów.

– Rozwiązanie wejdzie w życie w drugiej połowie 2025 r. – 11 miesięcy od podpisania umów, wartych, ok. 700 mln zł. Będzie obowiązywało przez 6 lat.
W ciągu tych sześciu lat autobusy przejadą ponad 30 mln wozokilometrów po drogach Wrocławia i aglomeracji. To dystans równy 41 podróżom na księżyc i z powrotem – opisywał Wojciech Błoński, wójt gminy Długołęka.

Urbancard w aglomeracji

Autobusy o numerach 9xx są liniami aglomeracyjnymi, kursującymi pomiędzy Wrocławiem, a gminami ościennymi (Czernica, Kąty Wrocławskie, Kobierzyce, Siechnice, Żórawina, Wisznia Mała, Miękinia, Długołęka).

Już na 12 liniach, tych do Kątów Wrocławskich i Czernicy oraz Wiszni Małej i Żórawiny obowiązuje system URBANCARD. Natomiast za niespełna rok – po wejściu w życie nowych umów – biletowa rewolucja URBANCARD zagości na kolejnych liniach w Wiszni Małej, Czernicy, a także w Długołęce.

– Wprowadzenie dla pasażerów systemu URBANCARD w kolejnych gminach to nasz następny istotny krok w procesie integracji transportu zbiorowego w aglomeracji. Nasza współpraca jest przemyślana i kompleksowa a zmierza w jednym kierunku – wzmocnienia komfortu podróży i bezpieczeństwa podróżujących. Będziemy mieli więc nowoczesny i wygodniejszy tabor oraz uproszczenie narzędzi do zakupu biletów – mówi Paulina Tyniec–Piszcz, Dyrektor Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia.

Pojawienie się URBANCARD oznacza, że na liniach, których organizatorem jest gmina Wrocław oznacza, że bilety będzie można kupić na takich samych zasadach jak we Wrocławiu, do tego szybciej, znacznie łatwiej i na wiele możliwych sposobów. Bilet kupimy w autobusie – w kasowniku-terminalu płatniczym za pomocą zbliżeniowej karty płatniczej, czy Elektronicznej Portmonetki na URBANCARD EP, a także przy użyciu aplikacji mobilnej (bilet jednorazowy kupisz po wprowadzeniu numeru bocznego pojazdu).

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Drogi i komunikacja
css.php
Copyright © 2024