9 mln zł na zakup autobusów elektrycznych dla Sieradza

9 mln zł na zakup autobusów elektrycznych dla Sieradza
dom
13.06.2022, o godz. 12:48
czas czytania: około 4 minut
0

Sieradz zainwestuje w sześć nowych, zeroemisyjnych autobusów elektrycznych dzięki dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W ramach przedsięwzięcia powstaną również trzy dwustanowiskowe stacje ładowania pojazdów elektrycznych.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Modernizacja floty komunikacji miejskiej w Sieradzu będzie współfinansowana w ramach programu „Zielony Transport Publiczny” i obejmie zakup sześciu bezemisyjnych autobusów elektrycznych, zasilanych z baterii pojazdów kategorii M3 – BEV (Battery Electric Vehicle) o mocy 140 kW, nowoczesnych, wygodnych i dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych.

– Do priorytetów środowiskowej i klimatycznej polityki rządu należy upowszechnianie w naszym kraju zeroemisyjnego transportu publicznego. Dzięki temu znacznie zmniejszamy zużycie nieekologicznych paliw i poprawiamy jakość powietrza w Polsce – podkreśla minister klimatu i środowiska Anna Moskwa.

– Wsparcie finansowe ze środków publicznych kierujemy zwłaszcza do miast średnich i małych, które mają ograniczone możliwości rozwoju społeczno-gospodarczego, a na dodatek mierzą się takimi problemami współczesności, jak smog, emisja dwutlenku węgla, a także ze zjawiskiem wykluczenia transportowego. Cieszymy się, że Sieradz i inne miasta w Polsce stawiają na rozwój „zielonej” komunikacji lokalnej, widząc w tym szansę swojego rozwoju społecznego i gospodarczego – dodaje szefowa resortu.


Komunikacja miejska alternatywą dla ruchu samochodowego? Doświadczenia Warszawy, Krakowa i Białegostoku


 

Aspiracje tzw. Polski powiatowej

Aspiracje ekologiczne i modernizacyjne miast, zwłaszcza w tzw. Polsce powiatowej, wydatnie wspiera Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który oferuje tym ośrodkom instrument pomocy finansowej w postaci wspomnianego, wieloletniego programu priorytetowego „Zielony Transport Publiczny”. Sieradz jest jednym z miast, które są jego beneficjentami.

W ramach sieradzkiego projektu, poza zakupem pojazdów, powstaną też stacje ładowania. Zakupione autobusy elektryczne ładowane będą systemem typu plug-in – ładowarką stacjonarną o mocy wyjściowej 80 kW, z podziałem na dwa stanowiska ładowania po 40kW. Dodatkowo zostanie przeszkolonych 14 osób, w tym 12 kierowców i 2 pracowników zaplecza technicznego z obsługi autobusów elektrycznych.

Zielony Transport Publiczny

–  Poprzez program „Zielony Transport Publiczny” wspieramy ekologiczną komunikację publiczną w całym kraju, wychodząc z założenia, że możliwość korzystania z nowoczesnego, zeroemisyjnego transportu zbiorowego powinni mieć wszyscy Polacy, również mieszkańcy mniejszych miast, takich jak Sieradz – zaznacza wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Paweł Mirowski.

– W nowej odsłonie programu „ZTP” wprowadziliśmy preferencje dla samorządów, które chcą rozwijać „zieloną” komunikację miejską i podmiejską. To dla nich istotny impuls rozwojowy, zwłaszcza, że chodzi głównie o ośrodki dotychczas zaniedbywane pod względem rozwoju społeczno-gospodarczego. A warto historycznie przypomnieć, że Sieradz w wiekach poprzednich oraz w latach 1975–1998 był stolicą województwa i dysponuje sporym potencjałem społecznym i gospodarczym. Nowoczesna komunikacja publiczna ze swoją infrastrukturą może być dla miasta jednym z kół zamachowych rozwoju – dodaje wiceszef NFOŚiGW.

Przestawienie komunikacji zbiorowej na zeroemisyjną

Wypada dodać, że Sieradz to jeden z głównych ośrodków w województwie łódzkim, ważny węzeł drogowy, przez który przebiegają trasy krajowe nr: 12 i 83 oraz S8. Autobusy miejskie kursują tam od 1976 r. i obecnie działa 12 linii, w tym 10 miejskich i 2 międzymiastowe. Przestawienie komunikacji zbiorowej na zeroemisyjną to jeden z głównych celów inwestycyjnych sieradzkiego samorządu.

– W Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacji w Sieradzu zachodzą epokowe zmiany. Mamy 13 autobusów z normą Euro 6 a teraz przyszła kolej na autobusy elektryczne. Konsekwentnie stawiamy na rozwój naszego miasta, rozwój zrównoważony, który idzie w parze z ochroną środowiska naturalnego. To konsekwentne realizowanie działań miasta, które mają poprawić w Sieradzu jakość powietrza. Wymiana autobusów spalinowych na elektryczne jest jednym z elementów proekologicznej polityki Miasta. Nie da się osiągnąć najlepszych wyników od razu, ale elektryczna komunikacja w mieście to duży postęp, dlatego cieszę się, że w tych procesach wspiera nas Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie – mówi prezydent Sieradza Paweł Osiewała.

9,7 mln zł bezzwrotnej dotacji

Koszty całkowite projektu pn. „Zakup i wymiana autobusów w MPK Sieradz w celu osiągnięcia niskoemisyjnej i zrównoważonej mobilności miejskiej – etap III” wyniosą 15,4 mln zł, w tym 12,5 mln kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją inwestycji i zakupami inwestycyjnymi. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przekaże na powyższe przedsięwzięcie 9,7 mln zł bezzwrotnej dotacji w ramach programu „ZTP”.

Głównym założeniem inwestycji zaplanowanej przez MPK w Sieradzu jest zmniejszenie stężenia zanieczyszczeń w ciągach komunikacyjnych miasta, w tym zmniejszenie emisji dwutlenku węgla (170 ton/rok), ograniczenie emisji tlenków azotu (1,86 tony/rok) oraz ograniczenie emisji pyłów PM10, czyli pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (0,04 tony/rok).

Zakończenie projektu przewidywane jest na 31 grudnia 2023 r.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024