Reklama

AD1A PTAK GARDEN WARSAW EXPO [19.11-19.12.24]

Budowa Forum Gdańsk z kontrowersjami w tle

Budowa Forum Gdańsk z kontrowersjami w tle
Dominik Szymański
08.09.2017, o godz. 14:47
czas czytania: około 4 minut
0

Trwa budowa Forum Gdańsk – unikatowego na skalę europejską projektu, w którym przestrzeń publiczna determinuje przestrzeń handlową, a nie odwrotnie. Trwają jednocześnie kontrowersje wokół przebudowy historycznego Kanału Raduni. Władze miasta starają się uspokajać sytuację, mimo zainteresowania sprawą przez prokuraturę.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1a regionalne Radomsko [31.10 – 2.12.2024]

Obszar budowanego na Targu Siennym i Rakowym centrum handlowego Forum Gdańsk wynosi ponad 56 000 m.kw. Około 40 proc. tej powierzchni stanie się ogólnodostępnym dla mieszkańców i turystów terenem z nowym placem miejskim, Instytutem Kultury Miejskiej (budowanym na zasadach partnerstwa publiczno-prywatnego), bulwarem nad Kanałem Raduni, ponad 30 restauracjami i kawiarniami, hotelem, 220 sklepami, a także biurami.

Powstanie kino z dziewięcioma salami oraz profesjonalna mobilna scena. W części obiektu trwają już prace wykończeniowe. Otwarcie planowane jest na wiosnę przyszłego roku. Zapowiadane są liczne wydarzenia kulturalne i społeczne integrujące lokalną społeczność.

Centrum za 800 milionów

– Forum Gdańsk jest jednym z niewielu takich projektów w Europie. Przestrzeń publiczna ukształtowała tu przestrzeń handlową, a nie odwrotnie  – powiedział architekt Michał Kotala z pracowni projektowej SUD Architekt, odpowiedzialnej za projekt budowlany.

Inwestycja ułatwić ma komunikację. Powstanie nowy układ drogowy, w tym podziemna ulica o roboczej nazwie Nowe Podwale Grodzkie. Na wiadukcie nad al. Armii Krajowej zlokalizowany będzie węzeł przesiadkowy Śródmieście, zintegrowany z przystankami tramwajowymi, autobusowymi oraz SKM.

Przewidziano cztery stacje naprawy rowerów, liczne stojaki oraz sieć ścieżek rowerowych dookoła obiektu. Powstaje także parking na ponad 1000 samochodów – w bezpośrednim sąsiedztwie Urzędu Miejskiego, sądu i pobliskiego szpitala.

Koszty budowy centrum szacuje się na 800 mln zł. Jest ona realizowana w formie partnerstwa publiczno-prywatnego koncernu Multi Poland z miastem Gdańsk, które przekazało na ten cel ponad 5 hektarów gruntu o wartości ok. 130 mln zł.

Kontrowersyjna przebudowa kanału

Trwa także przebudowa Kanału Raduni. Wszystkie prace – prowadzone na podstawie archiwalnych rycin z przełomu XIX i XX wieku – konsultowane są z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. W części kanału przewidziano multimedialną ścieżkę edukacyjną. Bulwar wzdłuż Raduni będzie osłonięty przeszklonym dachem i dostępny przez całą dobę. Bruk, którym zostanie wyłożony jeden z brzegów, został pozyskany w wyniku prac archeologicznych prowadzonych na Targu Siennym. Wzdłuż ulicy Okopowej powstaną duże zielone tarasy ze specjalnie wyselekcjonowaną roślinnością, a także ogólnodostępny taras widokowy z widokiem na panoramę miasta.

Kontrowersje wokół wpisanego do rejestru zabytków XIX-wiecznego Kanału Raduni budzi fakt, że na odcinku około 90 metrów, przebiegającym pod powstającym centrum handlowym, kanał ma zyskać podwójne dno – górny poziom wody będzie wyeksponowany, dolny będzie ukryty pod płytą.

Założenie takiej dwudzielności wynika z faktu, iż wody w kanale są  zwykle zanieczyszczone po dużych deszczach lub w okresie nawożenia pól. W stanach standardowej czystości wody w Kanale Raduni, ta sama woda płynąć będzie zarówno kanałem dolnym jak i górnym. W przypadku dużych zanieczyszczeń na górny kanał zostanie wpompowana częściowo podczyszczona woda z Kanału Raduni, a dolnym poziomem będzie płynęła pozostała jej część.

Członkowie Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej alarmowali tymczasem, że w wyniku planowanych w pierwotnym projekcie zmian, w górnej części pojawi się sztuczna rzeka. Urzędnicy uspokajali, że wizualnie niewiele się zmieni, a przebudowa uchroni wnętrze obiektu handlowego przed ewentualnym brzydkim zapachem pochodzącym z zanieczyszczonej wody.

Przedstawiciele firmy Multi Poland zapewniają, że posiadają wszelkie niezbędne decyzje administracyjne na wykonywanie prac związanych z korytem kanału, projekt wykonawczy jest w ostatnim stadium, a podwójne dno jest zgodne z opinią poprzedniego konserwatora zabytków. Tymczasem członków FRAG nie przekonują jakiekolwiek argumenty. Uważają, że plan zagospodarowania zabrania przykrywania kanału, a  prowadzone prace doprowadzą do odgrodzenia historycznego koryta od widoku ludzi.

– To, na co będziemy patrzeć w centrum handlowym, to wtórnie wykonana fontanna-sadzawka – komentuje Paweł Mrozek, wiceprezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.

Inwestor odpowiada, że dwudzielny kanał pozostanie kanałem, a jego historyczna struktura nie zostanie naruszona. Dolne koryto pozostanie bez zmian i służyć będzie do odprowadzenia tzw. wielkich wód w przypadku mocnych deszczy. Górne koryto swoją formą nawiązuje do historycznej konstrukcji  – ma około 6 metrów  szerokości, czyli tak jak obecny kanał. Taki wygląd zachowany będzie na całej przebudowywanej długości.

FRAG w zeszłym tygodniu przesłał swoje postulaty i wnioski o kontrole do kilku instytucji i urzędów: do miejskiego i wojewódzkiego konserwatora zabytków, wojewody pomorskiego, Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego, Biura Rozwoju Gdańska, a także do prezydenta miasta i wydziału środowiska gdańskiego magistratu. W tym tygodniu okazało się, że kwestię legalności podwójnego dna kanału postanowiła sprawdzić gdańska prokuratura okręgowa.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad2 odpady budowlane [04.11-03.12.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Gospodarka przestrzenna
css.php
Copyright © 2024