Reklama

AD1A PTAK GARDEN WARSAW EXPO [19.11-19.12.24]

NCBR inwestuje w ekologiczne autobusy dla polskich miast

NCBR inwestuje w ekologiczne autobusy dla polskich miast
jwo/PAP
13.09.2017, o godz. 8:53
czas czytania: około 2 minut
0

Nawet 600 ekologicznych autobusów nowej generacji może trafić na ulice polskich miast w 2020 r. w ramach programu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju "Bezemisyjny transport publiczny". NCBR podpisało porozumienia z przedstawicielami 24 samorządów.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1 Regionalne Leszno [05.11 – 25.11.2024]

– Inwestujemy 100 mln zł w prace badawczo-rozwojowe, które doprowadzą do skonstruowania i produkcji pierwszej serii ekologicznych autobusów nowej generacji – poinformował dyrektor NCBR prof. Maciej Chorowski.

– Ich parametry techniczne pozwolą nie tylko na bezpieczną i opłacalną eksploatację w momencie wyjazdu na ulice polskich miast, ale także na dalszy rozwój pojazdów, w oparciu o technologie, które dziś jeszcze nie istnieją.

– Stawiamy na bezemisyjny, przyjazny mieszkańcom polskich miast transport publiczny – podkreślił wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin.

– Myślimy kompleksowo nie tylko o produkcji, ale także o eksploatacji autobusów nowej generacji i skupiamy się na realizacji konkretnych celów, które sprawią, że elektromobilność stanie się faktem. Jestem przekonany, że połączenie nowatorskiego podejścia do finansowania innowacji, ponadresortowej współpracy i bezpośredniego zaangażowania władz samorządowych sprawi, że program NCBR przyniesie zamierzone efekty – dodał.

NCBR wspólnie z przedstawicielami miast zdefiniowało konkretne potrzeby, m.in.: liczbę i rodzaj potrzebnych pojazdów, ich oczekiwany poziom wydajności oraz maksymalne koszty nowych autobusów.

Porozumienia o współpracy podpisano z władzami Częstochowy, Jaworzna, Krakowa, Krosna, Lublina, Łomży, Łomianek, Mielca, Nowego Sącza, Płocka, Rzeszowa, Siedlec, Sieradza, Sosnowca, Starachowic, Szczecina, Tczewa, Tomaszowa Mazowieckiego, Torunia, Tych, Wrocławia, Zakliczyna, Żyrardowa oraz z Komunikacyjnym Związkiem Komunalnym Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. Ogłoszenie zamówienia w trybie partnerstwa innowacyjnego planowane jest jeszcze w tym roku.

W konstruowanych autobusach zostaną zastosowane rozwiązania modułowe. Pozwoli to znacząco poprawić ich parametry techniczne, a równocześnie ułatwi ich serwisowanie. Innowacyjne podejście do budowy autobusów pozwoli m.in. na ograniczenie kosztów eksploatacyjnych oraz szybsze dostawy pojazdów nowej generacji w przyszłości. Jak zapowiada w komunikacie prasowym NCBR, w pojazdach będzie można – wraz z rozwojem technologii – instalować nowe moduły i elementy.

Sercem autobusów będzie napęd elektryczny, wspierany technologiami odzyskiwania energii, które pozwolą na ładowanie akumulatorów w trakcie jazdy. Możliwe będzie również wyposażenie autobusów w napęd wodorowy.

Oprócz skonstruowania pojazdów, program NCBR przewiduje również stworzenie niezbędnej infrastruktury, takiej jak stacje ładowania pojazdów.

Ogłoszony w styczniu tego roku program NCBR jest jednym z elementów działań w ramach rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w zakresie pojazdów zero – i niskoemisyjnych.

W programie “Bezemisyjny transport publiczny” NCBR stosuje formułę partnerstwa innowacyjnego. Jest to tryb w ustawie o zamówieniach publicznych, w którym państwo występuje w roli inteligentnego zamawiającego, kreującego nowy rynek dla nowatorskich produktów – w tym przypadku w oparciu o potrzeby zgłaszane przez polskie miasta zainteresowane rozwojem ekologicznego transportu miejskiego.

Źródło: PAP Nauka w Polsce

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad2 odpady budowlane [04.11-03.12.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Drogi i komunikacja
css.php
Copyright © 2024