Reklama

AD1A PTAK GARDEN WARSAW EXPO [19.11-19.12.24]

Wody Polskie: trwają rozmowy ze związkowcami

Wody Polskie: trwają rozmowy ze związkowcami
Kalina Olejniczak
08.02.2018, o godz. 14:16
czas czytania: około 2 minut
42

Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Marek Gróbarczyk oraz Prezes Wód Polskich Przemysław Daca spotkali się z przedstawicielami związków zawodowych działających w Wodach Polskich. - Rozmowy są trudne i nie po naszej myśli - mówią związkowcy.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1a regionalne Radomsko [31.10 – 2.12.2024]

Było to drugie w ciągu tygodnia spotkanie przedstawicieli związków zawodowych z prezesem Wód Polskich i ministrem. Wcześniej pracodawca otrzymał od Solidarności listę 12 pytań, ważnych dla funkcjonowania przedsiębiorstwa, na które Związek do tej pory nie otrzymał odpowiedzi.

Największym problemem jest wysokość wynagrodzeń. – Ich wysokość odbiega zasadniczo od obowiązujących na rynku pracy i to źle wróży przyszłości przedsiębiorstwa. Ludzie związani z gospodarką wodną odejdą do innych branż, bo zmusi ich do tego życie – uważa Marcin Jacewicz, przewodniczący największego związku w Wodach Polskich – NSZZ Solidarność. Jacewicz obawia się, że doprowadzi to do paraliżu instytucji, bo pozostali pracownicy będą mieli jeszcze więcej obowiązków.

Będą negocjacje z premierem?

Związkowcy chcą przekonać ministra Gróbarczyka do rozmów z premierem o zwiększeniu finansowania nowo powstałej instytucji. – Budżet Wód Polskich był niedoszacowany, jeśli chodzi o wynagrodzenia i środki na działanie – uważa Jacewicz.

Wody Polskie. Zdezelowane komputery, brak samochodów i 58 mln zł dziury budżetowej

Ustalono, że zostanie powołany zespół ds. regulaminów wynagrodzeń i pracy, a przyjęte wcześniej bez konsultacji ze związkami zawodowymi regulaminy uznano za nieważne.

Solidarność będzie też namawiać pracowników Wód Polskich, którzy przyjęli niekorzystne dla nich porozumienia zmieniające warunki pracy i płacy (głównie dotyczy to osób wcześniej zatrudnionych w samorządach) do wycofania tego oświadczenia woli, bowiem, jak uważa związek podjęte zostało pod presją pracodawcy, oraz przystąpienia do renegocjacji umów.

Wody Polskie: pracownicy nadal bez umów. „W tej firmie wrze”

Kolejne spotkanie z prezesem Wód Polskich Przemysławem Dacą ma się odbyć w przyszłym tygodniu, natomiast z ministrem Markiem Gróbarczykiem za miesiąc.

Nowi zastępcy Prezesa

Wczoraj poinformowano też o odwołaniu Mateusza Balcerowicza, dotychczasowego zastępcy prezesa Wód Polskich ds. Usług Wodnych. W jego miejsce Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Marek Gróbarczyk powołał Jarosława Czarneckiego.

Stanowisko zastępcy Prezesa Wód Polskich ds. Ekonomicznych i Organizacyjnych Minister powierzył Patrycji Szpak. Oboje nowi zastępcy wcześniej pracowali w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Z pełnienia funkcji Zastępcy Prezesa odwołana została również Iwona Koza.

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Reklama

AD3B WK BDO OSADY ŚCIEKOWE WBINAR [19.11-28.11.24]

Komentarze (42)


janjan

Komentarz #9524 dodany 2018-02-08 14:19:18

I po co to było ?


zorientowany

Komentarz #9525 dodany 2018-02-08 15:33:05

obstawiają się swoimi z MGWIŻŚ


obiektywny

Komentarz #9527 dodany 2018-02-08 18:01:56

może jestem złym prorokiem,ale to zapowiada koniec branży melioracyjnej teraz zamiast meliorantów inżynierów przyjmuje się magistrów ochrony środowiska

Alojzy

Komentarz #9538 dodany 2018-02-09 06:53:53

obiektywny napisał/a:

może jestem złym prorokiem,ale to zapowiada koniec branży melioracyjnej teraz zamiast meliorantów inżynierów przyjmuje się magistrów ochrony środowiska

Branża melioracyjna od lat niszczy rzeki Polski, po przejściu koparki nie ma życia w rzece.... Może czas na zmiany w podejściu do ekosystemów wodnych, usług jakie świadczą, procesów naturalnych jakie w nich zachodzić powinny? Czy bory ekologiczny stan wód który mamy osiągnąć to taki problem dla branży? Wiem to dużo trudniejsze niż przedmiar na liniowe odmulenie i przyjęcie koperty...

zwykłyRP

Komentarz #9597 dodany 2018-02-11 00:03:33

Alojzy napisał/a:

Branża melioracyjna od lat niszczy rzeki Polski, po przejściu koparki nie ma życia w rzece.... Może czas na zmiany w podejściu do ekosystemów wodnych, usług jakie świadczą, procesów naturalnych jakie...

Wg Alojzego należy zaprzestać wszelkiej działalnosci na rzejach i wszystkie grunty wzdłuż rzek należy niezwłocznie zamienić na nieużytki ( tym się skończy wieczne ich podtapianie przez zablokowane rzeki ). A więc drżyjcie rolnicy, przedsiębiorcy oraz publiczni właściciele terenów wzdłuż rzek - jeszcze trochę takich Alojzych a Polska będzie jedynie rezerwatem ekogłupoty. Alojzy nie wiem czy zauważyłeś, ale czasy pierwotnych lasów i dziewiczych terenów nadrzecznych minęły jakieś ....set lat temu. Owszem tu i tam zachowało się parę enklaw ( i trzeba o nie bezwględnie dbać ). Ale jesli chcemy choćby miec "papu" na talerzu i w lodówce to niestety nie da się wrócić do czasów gdy ludzie prowadzili życie wędrowców zbieraczy - nie to tysiąclecie. To se ne wrati. Jedyne co możemy zrobić to znaleźć kompromis. A nie jest nim zaprzestanie ( tam gdzie to konieczne ) jakiegokolwiek utrzymania rzek. Bo zemści się to na ludziach szybciej niż Alojzy myśli. Ekooszołowstwa nie można mylić z ekologią. Tam gdzie mozna trzeba rzeczywiście ograniczyć działania do minimum, ale niestety nie wszędzie już można pozostawić wszystkiego samemu sobie. I melioranci w znakomitej większości to wiedzą. Szkoda że domorośli samoistni ekopseudodziałacze, którzy w wygodnych mieszkankach wymyslają różne teorie nie przystające do rzeczywistości, coraz częściej mają decydujacy głos. A o próbach porozumienia nawet nie chcą słyszeć.

cvc

Komentarz #9587 dodany 2018-02-10 15:50:50

Alojzy napisał/a:

Branża melioracyjna od lat niszczy rzeki Polski, po przejściu koparki nie ma życia w rzece.... Może czas na zmiany w podejściu do ekosystemów wodnych, usług jakie świadczą, procesów naturalnych jakie...

Zgadzam się z Alojzym ! Koniec koparkowego syfu tylko po to, by człowiek królika zarobił, bez racjonalnego podejścia, o wspomnieniu o ochronie środowiska nawet nie będę się zająkiwać, bo jej nie było ! Zmarnowane pieniądze podatników i tyle !

zz

Komentarz #9591 dodany 2018-02-10 20:31:18

cvc napisał/a:

Zgadzam się z Alojzym ! Koniec koparkowego syfu tylko po to, by człowiek królika zarobił, bez racjonalnego podejścia, o wspomnieniu o ochronie środowiska nawet nie będę się zająkiwać, bo jej...

głupek


Alojzy

Komentarz #9539 dodany 2018-02-09 06:55:18

Branża melioracyjna od lat niszczy rzeki Polski, po przejściu koparki nie ma życia w rzece.... Może czas na zmiany w podejściu do ekosystemów wodnych, usług jakie świadczą, procesów naturalnych jakie w nich zachodzić powinny? Czy dobry ekologiczny stan wód który mamy osiągnąć to taki problem dla branży? Wiem to dużo trudniejsze niż przedmiar na liniowe odmulenie i przyjęcie koperty...

Marcin Jacewicz

Komentarz #9632 dodany 2018-02-12 21:11:40

Alojzy napisał/a:

Branża melioracyjna od lat niszczy rzeki Polski, po przejściu koparki nie ma życia w rzece.... Może czas na zmiany w podejściu do ekosystemów wodnych, usług jakie świadczą, procesów naturalnych jakie...

Drogi Alojzy, zburz swój dom i zamieszkaj w lesie pod gołym niebem. Serdecznie polecam kontakt z naturą nieokiełzaną. :D

wania

Komentarz #9555 dodany 2018-02-09 10:50:56

Alojzy napisał/a:

Branża melioracyjna od lat niszczy rzeki Polski, po przejściu koparki nie ma życia w rzece.... Może czas na zmiany w podejściu do ekosystemów wodnych, usług jakie świadczą, procesów naturalnych jakie...

paszoł won durak

ciekawski

Komentarz #9553 dodany 2018-02-09 10:37:22

Alojzy napisał/a:

Branża melioracyjna od lat niszczy rzeki Polski, po przejściu koparki nie ma życia w rzece.... Może czas na zmiany w podejściu do ekosystemów wodnych, usług jakie świadczą, procesów naturalnych jakie...

Panie Alojzy Pierwsza sprawa - jak ma Pan dowody na przyjmowanie przez kogokolwiek kopert to zapraszam do prokuratury. Nie można stygmatyzować całej branży w imię afery w Polsce płn-zach. Druga sprawa - wykonanie odmulenia to nie tylko brak życia w rzece. Po krótkim okresie czasu życie z powrotem ukazuje się w rzekach - dowód rokroczne zarośniecie rzek do takiego stopnia że następuje brak przepływu wody, stagnacja wody i wynikające z tego jej zanieczyszczenie. Czy Pan ma pojecie że wzdłuż rzek są grunty rolników, którzy z nich żyją. Kto im zrekompensuje straty za brak wykorzystania łąk i pastwisk podczas zalewania wynikającego z zamulenia cieku? Trzecia sprawa - branża melioracyjna nie niszczy rzek. Wykonuje swoje obowiązki narzucone ustawyą Prawo wodne. Proszę podać mi inny sposób na obniżenie poziomu wód w rzece tak aby nie dochodziło do zalewnia gruntów przyległych. (od razu informuję że jeśli trawa znajduję się za długo pod wodą to nie nadaję się do wykorzystania). Wydaje mi się że mieszka Pan w mieście a na wieś jeździ do rodziców bądź rodziny. Nie ma Pan pojęcia o problemach związanych z utrzymaniem rzek i wykorzystywaniem rolniczym łąk. Dobry stan wód i ich potencjał jest bardzo ważny i jak zapewne Pan wie wynika to z RDW, ale nie można postępować tak żeby zubażać społeczeństwo, bo jak społeczeństwo będzie biedne to i ochronę środowiska nie będzie traktowało na "poważnie". Na koniec ale nie najmniej ważne. Może jakości stanu wód w Polsce nie jest winna tylko branża melioracyjna. Niech mi Pan odpowie jaki wpływ na rzekę mają wyloty z gminnych (miejskich) oczyszczalni ścieków. Co z sytuacja w której na rzece o długości 30 km znajdują się np.3 wyloty z gminnych oczyszczalni ścieków? Kiedy ma zajść proces samooczyszczania wody naturalny dla wód? Pozdrawiam

wykonawca

Komentarz #9556 dodany 2018-02-09 11:06:29

ciekawski napisał/a:

Panie Alojzy Pierwsza sprawa - jak ma Pan dowody na przyjmowanie przez kogokolwiek kopert to zapraszam do prokuratury. Nie można stygmatyzować całej branży w imię afery w Polsce płn-zach. Druga...

ma pan całkowitą rację pseudo -ekolodzy nie mają zielonego pojęcia czym jest melioracja,która ma na celu poprawę stosunków wodnych w glebie; melioracja to nie tylko odmulanie,ale też retencja wody poprzez budowę zbiorników wodnych,stopni,zastawek,tam,przepustów piętrzących itp. urządzeń,ponadto konserwacja cieków wodnych jest dobrodziejstwem dla rolników,którzy mogą zebrać trawę z łąk,w zakładach melioracyjnych znajdują pracę ludzie bezrobotni i są to przeważnie firmy rodzinne


abi

Komentarz #9552 dodany 2018-02-09 10:28:42

alojzy na głowę upadłeś? chcesz z polski zrobić rezerwat, wszytsko oddać naturze na ludzi wywalić?


mar

Komentarz #9557 dodany 2018-02-09 11:12:18

Dawniej jak drzewo spadło do rzeki, to za zgodą sołtysa wyciągnął ktoś ciągnikiem i przekazał komuś biednemu. Dziś leci procedura biurokratyczna, w która angażuje się masę ludzi, sił i środków, aż w końcu drewno zostaje wystawione na aukcję i sprzedane za parę złotych. Wszystko zgodnie z prawem, ale czy tak musi być? Myślę, że źle się dzieje, kiedy samorządom odbiera się wszelkie kompetencje bo takie drobne sprawy, powinny być załatwiane w prosty sposób, a Państwo powinno skupić się na sprawach ważnych w gospodarce wodnej, których dziś nie brakuje. Poza tym angażowanie się Państwa w każdą drobną sprawę prowadzi do tego, że w ludzie zachowują się wobec takich dupereli bardzo roszczeniowo do Państwa i tych spraw drobnych będzie przybywać. Mieszkałem nad rzeką i zawsze się śmiałem z tych wielkich Komisji do drobnych spraw, a tam, gdzie trzeba było zrobić porządek, aby w cieku było więcej wody niż ścieków, to już tych Komisji nie było.

Marcin Jacewicz

Komentarz #9631 dodany 2018-02-12 21:08:56

mar napisał/a:

Dawniej jak drzewo spadło do rzeki, to za zgodą sołtysa wyciągnął ktoś ciągnikiem i przekazał komuś biednemu. Dziś leci procedura biurokratyczna, w która angażuje się masę ludzi, sił i środków,...

Pięknie! Głos to mądry. Upraszczać. Dziękuję.


prezes

Komentarz #9563 dodany 2018-02-09 15:31:50

dobrze gada


buli

Komentarz #9572 dodany 2018-02-09 23:42:51

trzeba odejść z wód polskich do innej pracy rząd się chwali , a małym firmom to on nic nie pomaga na stołki prezesów powołuje ludzi którzy nie długo pójdą na emeryturę i to ma być biznes

wujek

Komentarz #9594 dodany 2018-02-10 21:20:46

buli napisał/a:

trzeba odejść z wód polskich do innej pracy rząd się chwali , a małym firmom to on nic nie pomaga na stołki prezesów powołuje ludzi którzy nie długo pójdą na...

za dwa lata będziemy ich rozliczać tak jak oni dzisiaj rozliczają PO

w

Komentarz #9593 dodany 2018-02-10 21:19:32

buli napisał/a:

trzeba odejść z wód polskich do innej pracy rząd się chwali , a małym firmom to on nic nie pomaga na stołki prezesów powołuje ludzi którzy nie długo pójdą na...

za dwa lata będziemy ich rozliczać tak jak oni dzisiaj rozliczają PO


Jarosław K.

Komentarz #9579 dodany 2018-02-10 09:47:42

Panie i Panowie z Wód Polskich Wy powinniście zarabiać średnią krajową!Czego Wam serdecznie życzę.J.K.

Wodniak

Komentarz #9580 dodany 2018-02-10 09:53:35

Jarosław K. napisał/a:

Panie i Panowie z Wód Polskich Wy powinniście zarabiać średnią krajową!Czego Wam serdecznie życzę.J.K.

Pracownicy RZGW tzw.liniowi to Prawdziwi Patrioci Wykonują tak Wiele za tak nędzne płace!


Komentarz #9586 dodany 2018-02-10 13:57:36

Do Wód Polskich są ludzie przynoszeni w teczkach jak za czasów PRLU. Teraz oficjalnie PRLU nie ma ale kolesie z PiSu zasiadają wysokie stołki. Nie liczy się wykształcenie w danej dziedzinie czy wiedza aby był koleś z partij. Już na początku firmy zle się dzieje a cz będzie dalej,prezesi i dyrektorzy przejedzą kase a pracownikom od brudnej roboty zostaną ochłapy.


były związkowiec

Komentarz #9603 dodany 2018-02-11 10:06:06

gdzie ta SOLIDARNOŚĆ,dawniej to związki zawodowe miały dużo do powiedzenia i ich postulaty były realizowane dzisiaj niestety nikt się nie liczy ze związkowcami dlaczego to pytanie pozostawiam kierownictwu związku.

Marcin Jacewicz

Komentarz #9618 dodany 2018-02-12 11:46:51

były związkowiec napisał/a:

gdzie ta SOLIDARNOŚĆ,dawniej to związki zawodowe miały dużo do powiedzenia i ich postulaty były realizowane dzisiaj niestety nikt się nie liczy ze związkowcami dlaczego to pytanie pozostawiam kierownictwu związku.

Drogi były związkowcu. Zapisz się znowu i zacznij działać aktywnie a nie zwalaj winy na innych. To właśnie od Ciebie zależy jak będziesz miał poukładane sprawy na Twoim miejscu pracy. Nikt kto chce czynnie uczestniczyć w negocjowaniu warunków pracy i płacy nie jest przez nas wykluczany z działania. Życzę więcej aktywności w miejsce biadolenia.

były związkowiec

Komentarz #9620 dodany 2018-02-12 13:10:31

Marcin Jacewicz napisał/a:

Drogi były związkowcu. Zapisz się znowu i zacznij działać aktywnie a nie zwalaj winy na innych. To właśnie od Ciebie zależy jak będziesz miał poukładane sprawy na Twoim miejscu pracy....

szanowny panie w moim wieku 64 lata to już nie ma sensu się zapisywać,a stwierdzam tylko fakty dawniej był entuzjazm i nieco zmieniono PRL-owską rzeczywistość niestety teraz wszystkie ideały dawnej SOLIDARNOŚCI zostały zniszczone,życzę panu powodzenia w negocjacjach z prezesem Dacą,ministrem Gróbarczykiem i innymi twardogłowymi.

Marcin Jacewicz

Komentarz #9630 dodany 2018-02-12 21:04:09

były związkowiec napisał/a:

szanowny panie w moim wieku 64 lata to już nie ma sensu się zapisywać,a stwierdzam tylko fakty dawniej był entuzjazm i nieco zmieniono PRL-owską rzeczywistość niestety teraz wszystkie ideały dawnej...

Dziękuję, pomódl się za nas, to na prawdę pomaga :)


Komentarz #9621 dodany 2018-02-12 13:21:53

Nie ustepowac i straik

zenek

Komentarz #9623 dodany 2018-02-12 14:32:34

napisał/a:

Nie ustepowac i straik

co racja to racja tylko ostro,bo inaczej nic z tego nie wyjdzie młodzi lekarze wywalczyli sobie podwyżki,a tu kłamią,że na płace przeznaczają 366000000 złotych kto to bierze


walczący[o prawdę]

Komentarz #9625 dodany 2018-02-12 14:46:49

decydenci i różni inni prezesi,dyrektorzy,kierownicy bierzcie się do roboty bo zbliża się wiosna,a w wodach polskich nic się nie dzieje,ludzie nie mają pieczątek, brak internetu,brak samochodów; pieniądze na tak potężną i ważną firmę w kwocie 1,28 mld. to kropla w morzu potrzeb.

mel

Komentarz #9629 dodany 2018-02-12 20:14:16

walczący[o prawdę] napisał/a:

decydenci i różni inni prezesi,dyrektorzy,kierownicy bierzcie się do roboty bo zbliża się wiosna,a w wodach polskich nic się nie dzieje,ludzie nie mają pieczątek, brak internetu,brak samochodów; pieniądze na tak potężną...

Po co wam pieczątki? Czytelnie nie umiecie się podpisać? A internety do youtube i innych onetów, poczujcie smak uczciwej pracy.


spostrzegawczy

Komentarz #9633 dodany 2018-02-12 22:32:11

nawet porządnej mapki nie mogą zamieścić z obszarem administrowania poszczególnej zlewni i nadzorów wodnych czy to tak trudno jest wygenerować


hiena

Komentarz #9634 dodany 2018-02-12 23:35:46

My udajemy że pracujemy wy udajecie że płacicie koniec lutego się zbliża . Idę do piekarni pracować bo tam płacą , a wy dalej lejcie wodę


ICH Człowiek

Komentarz #9635 dodany 2018-02-12 23:50:05

Wodach Polskich ludzie i pracownicy są bardzo szczęśliwi mają dobre zarobki dostali rekompensatę za ubiegły rok żyją dostatnio uczestniczą w szkoleniach , każdy ma ochotę pracować dużo podań wpłynęło o pracę a Melioracje są zachwycone pracą z byłą RZGW

prezes

Komentarz #9658 dodany 2018-02-13 16:17:54

ICH Człowiek napisał/a:

Wodach Polskich ludzie i pracownicy są bardzo szczęśliwi mają dobre zarobki dostali rekompensatę za ubiegły rok żyją dostatnio uczestniczą w szkoleniach , każdy ma ochotę pracować dużo podań wpłynęło o...

w końcu jedna pozytywna ocena


Xxx

Komentarz #9659 dodany 2018-02-13 16:29:16

Jako pracownik wód polskich się uśmiałam jak nigdy


zdezorientowany

Komentarz #9664 dodany 2018-02-14 10:27:44

stagnacja ,rozgoryczenie, frustracja


Kazik

Komentarz #9785 dodany 2018-02-19 07:45:47

a co z dyrektorami co nas na siłę wypchnęli z zarządów melioracji do odległych nadzorów

zorientowany

Komentarz #9792 dodany 2018-02-19 16:34:01

Kazik napisał/a:

a co z dyrektorami co nas na siłę wypchnęli z zarządów melioracji do odległych nadzorów

zależy jakich dyrektorów masz na myśli np. dyrektor Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Gdańsku został nadal dyrektorem,lecz Zarządu Zlewni zresztą siedziba ta sama tak jak mówi przysłowia kruk krukowi oka nie wykole


obiektywny

Komentarz #9793 dodany 2018-02-19 17:14:06

brak fachowców na górze ci ludzie nie mają zielonego pojęcia o melioracji,a sądzę że melioracja jest potrzebna i są potrzebni ludzie,którzy się na tym znają,a takimi są pracownicy dawnych zarządów melioracji niestety oni na tych przekształceniach wyszli jak Zabłocki na mydle oferuje się im niższe stanowiska i niższą płacę- teraz głownie pieniądze pójdą na morze i żeglugę.

Niedoszły pracownik PGW Wody Polskie

Komentarz #9805 dodany 2018-02-20 18:55:49

obiektywny napisał/a:

brak fachowców na górze ci ludzie nie mają zielonego pojęcia o melioracji,a sądzę że melioracja jest potrzebna i są potrzebni ludzie,którzy się na tym znają,a takimi są pracownicy dawnych zarządów...

Panie "obiektywny", a kogo obchodzi dzisiaj melioracja ?. Ja stary emerytowany inżynier melioracji wodnych powiadam Panu, że nikogo, poza rolnikami i tymi, którzy się pobudowali na sieci drenarskiej, bez jej wcześniejszej przebudowy. Oni będą żywotnie zainteresowani dopiero, jak będzie kilka dni lało, a wille będą się jawiły jak Arki Noego i pola jak oceany.

rolnik

Komentarz #9813 dodany 2018-02-21 09:51:21

Niedoszły pracownik PGW Wody Polskie napisał/a:

Panie "obiektywny", a kogo obchodzi dzisiaj melioracja ?. Ja stary emerytowany inżynier melioracji wodnych powiadam Panu, że nikogo, poza rolnikami i tymi, którzy się pobudowali na sieci drenarskiej, bez jej...

co racja to racja pożyjemy zobaczymy albo wóz,albo przewóz jak nie przeprowadzą konserwacji rzeczki biegnącej miedzy moimi łąkami to niestety muszę zlikwidować hodowlę bydła dla mnie to tragedia.


lucifer

Komentarz #10933 dodany 2018-04-22 14:20:05

Edyta Blaszkiewicz jesze pracuje w wody polskie lapuwkara i to ma byc dobra zmiana

Reklama

ad2 odpady budowlane [04.11-03.12.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Woda i ścieki
css.php
Copyright © 2024