Reklama

AD1A TOMRA [15.04-15.05.24]

Statki elektryczne wypływają z polskich stoczni

Statki elektryczne wypływają z polskich stoczni
sm
03.12.2018, o godz. 9:00
czas czytania: około 2 minut
0

Napęd elektryczny coraz częściej pojawia się na wodzie. Po wodach śródlądowych i morzach pływa już wiele jednostek, które nie ciągną za sobą smugi dymu. W produkcji elektrycznych jednostek pływających udział mają polskie stocznie.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1b Biuro Rozwoju Gdańska – rekrutacja [26.04.24-25.05.24]

Polskie firmy budują takie jednostki głównie dla zagranicy. Kilka dni temu Damen Shipyards Koźle, stocznia z Kędzierzyna-Koźla podpisała umowę na dostawę pięciu elektrycznych tramwajów wodnych dla firmy Arriva. Jednostki będą pływać po miejskich wodach w Kopenhadze. To pierwszy projekt elektrycznych promów budowanych w Polsce.

Jednostki, które powstaną w Kędzierzynie-Koźlu zmieszczą do 80 pasażerów. Będą miały 23 metry długości i 6 metrów szerokości.

Tramwaje wodne są w Kopenhadze elementem sieci transportu publicznego. Obsługują cztery regularne linie łączące dziesięć przystani. Właśnie na przystaniach będą zamontowane stacje ładowania dla elektrycznych promów. Statki mają powstać w przyszłym roku.
Dużo bardziej zaawansowany jest projekt realizowany przez Stocznię Januszkowice w woj. opolskim.
Stocznia od 20 lat buduje różne obiekty pływające, ale elektryczny statek budowała po raz pierwszy. Będzie on pływał w mikroregionie Śląska Harta w Czechach. Firma z Januszkowic wygrała przetarg ogłoszony przez armatora obsługującego żeglugę na jeziorze powulkanicznym. Zamawiający zdecydował, że statek nie może emitować spalin i innych zanieczyszczeń.

Statek “Harta” jest stalowym katamaranem, ma dwa pokłady (główny z mini barem i toaletą + pokład słoneczny). Jego długość to 18, a szerokość 5 metrów. Zabiera 45 osób (jednostka jest dostępna dla osób niepełnosprawnych). Napęd stanowią dwa silniki elektryczne o mocy max. 75 kW, a źródłem zasilania są dwa banki baterii Li-Ion po 36 kWh każdy. Wyposażenie stanowią też panele fotowoltaiczne o maksymalnej wydajności ponad 8kW.

Statek zaprojektowała i wybudowała Stocznia Januszkowice. Jednostka ma silniki produkcji polskiej wykonane przez Instytut Napędów i Maszyn Elektrycznych Komel, dostawcą fotowoltaiki i baterii jest firma Soltech Service, instalacje elektryczne wykonała firma Arktika-Elektro.

Od początku listopada statek odbywa próby na wodzie. Budowa trwała około roku. Jego konstruktorzy zwracają uwagę, że wszystkie rozwiązania technologiczne wprowadzone na jednostce pochodzą od polskich producentów.

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad1d MBP [12.04-27.05.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

AD3b PZO 2024 [19.04-11.06.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Elektromobilność
css.php
Copyright © 2024