Od redaktora
Okres wakacyjny to dla drogowców okres wytężonej pracy. Sezon budowlany jest w pełni, warunki pogodowe na ogół korzystne. W okresie wakacyjnym miasta świecą pustkami, można więc z większą nieco swobodą projektować objazdy i stosować ograniczenia w ruchu pojazdów na czas robót. Jak się okazuje ten gorący, w rzeczywistości i przenośni, okres był także niezwykle pracowity w Ministerstwie Infrastruktury, czyli zarządcy dróg w kraju. Trwała tam bowiem praca nad projektem ustawy o budowie dróg oraz nowych rozwiązaniach organizacyjnych i finansowych w polskim drogownictwie. W czasie pisania tego wstępu rząd przyjął pierwszy projekt i skierował go do Sejmu RP. Jak stwierdził wicepremier Marek Pol ustawa ta wprowadzi „ stan wyjątkowy” na drogach, wobec czego spodziewana jest burzliwa dyskusja nad tym projektem. Sądzi się, że kolejny projekt będzie równie kontrowersyjny gdyż rewolucjonizuje system zarządzania drogami w kraju. Czeka nas więc zarówno dyskusja nad projektami, jak i przygotowania do wprowadzania nowych rozwiązań organizacyjnych i prawnych. Drogowcy oczekują zmian także w zakresie finansowania swojej działalności i takich rozwiązań, które wreszcie przyniosłyby zabezpieczenie w budżetach odpowiednich nakładów na drogi oraz przekazywanie środków w terminach gwarantujących efektywne wykorzystanie sezonu budowlanego. Wiadomo bowiem od lat, że przekazywanie drogowcom pieniędzy w listopadzie jest marnotrawstwem.
Jesteśmy zatem świadkami walki o zmianę dramatycznej – jak twierdzą niektórzy – sytuacji polskiego drogownictwa, która pod względem stanu dróg, a przede wszystkim bezpieczeństwa użytkowników nie tylko nie odpowiada wymaganiom europejskim, ale jest przeszkodą w procesie integracyjnym.
W miarę uzyskiwanych informacji będziemy przekazywać Czytelnikom przebieg i efekty tej „walki”, gdyż dotyczą one nas wszystkich.
W tym numerze polecam Państwu lekturę raportu o stanie bezpieczeństwa na polskich drogach, a także polemikę na temat skutków ograniczenia prędkości na wybranych drogach publicznych. Czytelnicy znajdą także artykuł o sposobach poprawy jakości nawierzchni bitumicznych dzięki zastosowaniu geowłóknin.
Jak zawsze kolejny numer „Przeglądu Komunalnego” zawiera wiele interesującego materiału, także z innych dziedzin, nie tylko z drogownictwa. Dlatego zachęcam do przeczytania go „od deski do deski”.
Jerzy Duda
Jesteśmy zatem świadkami walki o zmianę dramatycznej – jak twierdzą niektórzy – sytuacji polskiego drogownictwa, która pod względem stanu dróg, a przede wszystkim bezpieczeństwa użytkowników nie tylko nie odpowiada wymaganiom europejskim, ale jest przeszkodą w procesie integracyjnym.
W miarę uzyskiwanych informacji będziemy przekazywać Czytelnikom przebieg i efekty tej „walki”, gdyż dotyczą one nas wszystkich.
W tym numerze polecam Państwu lekturę raportu o stanie bezpieczeństwa na polskich drogach, a także polemikę na temat skutków ograniczenia prędkości na wybranych drogach publicznych. Czytelnicy znajdą także artykuł o sposobach poprawy jakości nawierzchni bitumicznych dzięki zastosowaniu geowłóknin.
Jak zawsze kolejny numer „Przeglądu Komunalnego” zawiera wiele interesującego materiału, także z innych dziedzin, nie tylko z drogownictwa. Dlatego zachęcam do przeczytania go „od deski do deski”.
Jerzy Duda