Lokalny Plan Ograniczania Skutków Powodzi i Profilaktyki Powodziowej
Przeciwdziałanie powodzi oraz jej skutkom na poziomie lokalnym w oparciu o efektywne planowanie z wykorzystaniem metod technicznych i nietechnicznych
Andrzej Borowicz
Powódź w lipcu 1997 r. była największą i najbardziej brzemienną w skutkach powodzią, jaka zdarzyła się w historii naszego kraju. Kataklizm doprowadził do śmierci 54 osób i spowodował niewyobrażalnie duże straty materialne, szacowane na 12 mld zł. Strat społecznych i psychicznych wśród ludności dotkniętej powodzią nie sposób policzyć.
Skala tego zjawiska odsłoniła wiele braków i niedoskonałości związanych z funkcjonowaniem praktycznie wszystkich systemów odpowiedzialnych za przeciwdziałanie powodzi, ochronę i osłonę przeciwpowodziową, zabezpieczenie życia oraz zdrowia i mienia mieszkańców. Pokazała także, że działania przeciwpowodziowe podejmowane na poziomie lokalnym (gmina, powiat) w znaczącej ilości przypadków ograniczają się tylko i wyłącznie do niezbyt dobrze zaplanowanych oraz słabo skoordynowanych i przez to mało efektywnych działań doraźnych.
Bezpośrednio po powodzi rozpoczęto wielki program odbudowy zniszczeń a także budowy sprawnego i funkcjonalnego systemu osłony i ochrony przed następnymi powodziami. W tym celu zaangażowano środki finansowe z wielu źródeł: budżetu państwa, Banku Światowego, Europejskiego Banku Inwestycyjnego, funduszu Phare, środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, budżetów lokalnych i środków organizacji samor...
Andrzej Borowicz
Powódź w lipcu 1997 r. była największą i najbardziej brzemienną w skutkach powodzią, jaka zdarzyła się w historii naszego kraju. Kataklizm doprowadził do śmierci 54 osób i spowodował niewyobrażalnie duże straty materialne, szacowane na 12 mld zł. Strat społecznych i psychicznych wśród ludności dotkniętej powodzią nie sposób policzyć.
Skala tego zjawiska odsłoniła wiele braków i niedoskonałości związanych z funkcjonowaniem praktycznie wszystkich systemów odpowiedzialnych za przeciwdziałanie powodzi, ochronę i osłonę przeciwpowodziową, zabezpieczenie życia oraz zdrowia i mienia mieszkańców. Pokazała także, że działania przeciwpowodziowe podejmowane na poziomie lokalnym (gmina, powiat) w znaczącej ilości przypadków ograniczają się tylko i wyłącznie do niezbyt dobrze zaplanowanych oraz słabo skoordynowanych i przez to mało efektywnych działań doraźnych.
Bezpośrednio po powodzi rozpoczęto wielki program odbudowy zniszczeń a także budowy sprawnego i funkcjonalnego systemu osłony i ochrony przed następnymi powodziami. W tym celu zaangażowano środki finansowe z wielu źródeł: budżetu państwa, Banku Światowego, Europejskiego Banku Inwestycyjnego, funduszu Phare, środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, budżetów lokalnych i środków organizacji samor...