Taryfowy ambaras
Zgodnie z zapisami zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Budownictwa z 28 czerwca 2006 r. w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (dalej: rozporządzenie taryfowe), to przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne dokonuje wyboru rodzaju i struktury taryfy, uwzględniając przy tym lokalne uwarunkowania w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.
Podstawę prawną takich działań stanowią następujące przepisy rozporządzenia taryfowego: §4 ust. 1, §11 ust. 4, §13 ust. 1, 2 i 7, §14 oraz §15. Cennik za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków nie musi zawierać stawek opłat abonamentowych, o których mowa w §5 pkt. 2 i 5 rozporządzenia, pod warunkiem prawidłowej alokacji kosztów na grupy taryfowe i odpowiedniego zróżnicowania cen dla tych grup.
Dokonując wyboru taryfy jednoczłonowej, czyli bez abonamentów, należy zróżnicować cenowo taryfowe grupy odbiorców. Ceny dla klientów rozliczanych ryczałtowo nie powinny wówczas obejmować jednostkowych kosztów związanych z odczytem wodomierzy, mogą natomiast zawierać jednostkowe koszty gotowości do świadczenia usług i rozliczenia. Z kolei opłaty dla odbiorców korzystających z lokali w budynkach wielolokalowych nie powinny obejmować jednostkowych kosztów gotowości do świadczenia usługi, lecz muszą uwzględniać indywidualne koszty odczytu wodomier...