Zlecenie realizacji zadania własnego gminy, polegającego na organizacji systemu zbiórki i zagospodarowania odpadów komunalnych na jej terenie, gminnej spółce komunalnej jest prawem przysługującym gminie na mocy Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE w sprawie zamówień publicznych, uchylającej dyrektywę 2004/18/WE (tzw. nowa dyrektywa klasyczna).

Zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, Polska powinna implementować ten przepis najpóźniej do 18 kwietnia 2016 r. Z tego powodu Urząd Zamówień Publicznych rozpoczął prace nad dostosowaniem ustawy Prawo zamówień publicznych (P.z.p.) do regulacji wspólnotowych.

Projekt ustawy P.z.p. określa zasady powierzania zadań i zawierania umów w ramach współpracy publiczno-publicznej, w tym także zamówień udzielanych tzw. podmiotom zależnym, jakimi są np. spółki komunalne o większościowym kapitale samorządowym (zamówienia w trybie in house), oraz dopuszczalne modyfikacje umów o zamówienie publiczne. Dokument przewiduje pięć kategorii umów zawieranych między partnerami z sektora publicznego, które są wyłączone z obowiązku stosowania zamówień publicznych.

Nowelizacja niewiele zmieni

Zmiany proponowane przez Urząd Zamówień Publicznych stanowią bezpośrednie transponowanie przepisów unijnych do prawa polskiego i nie są niczym nowym, gdyż taki stan prawny w gospodarce odpadami obowiązywał na gruncie prawa polskiego przed 1 lipca 2013 r. Niestety, nowelizacja ta nie...