Plan transportowy a przewozy użyteczności publicznej
Wielu operatorów publicznego transportu zbiorowego z niepokojem oczekuje 1 stycznia 2017 r. Przyczyną tych obaw jest m.in. zmiana przepisów dotyczących wypłacania rekompensaty z tytułu honorowania ulg w autobusowych przewozach pasażerskich.
Mianowicie, w myśl art. 52 ust. 1 Ustawy z 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (tj. DzU z 2015 r. poz. 1440, ze zm., dalej: u.p.t.z.) operatorowi publicznego transportu zbiorowego przysługiwać będzie rekompensata, jeżeli zawarł stosowną umowę z organizatorem, a następnie wykaże, że poniósł stratę w związku ze stosowaniem ustawowych uprawnień do ulgowych przejazdów. Co istotne, rekompensata za ulgi ustawowe będzie przysługiwała wyłącznie za przewozy o charakterze użyteczności publicznej.
Na tym tle powstaje pytanie o to, w jaki sposób wskazać sieć komunikacyjną, na której organizator planuje wykonywać przewozy o charakterze użyteczności publicznej? Odpowiedź na to pytanie jest oczywista w przypadku tych organizatorów, którzy są obowiązani do sporządzenia tzw. planów transportowych. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 u.p.t.z., plan transportowy określa m.in. sieć komunikacyjną, na której planowane jest wykonywanie przewozów o charakterze użyteczności publicznej. W konsekwencji organizatorzy przy sporządzaniu planu transportowego powinni określić linie komunikacyjne, na których będą wykonywane przewozy o charakterze użyteczności publicznej. W rezul...