Celem uchwały krajobrazowej jest uporządkowanie przestrzeni miejskiej pod kątem reklam, a tym samym poprawa wizerunku miasta. Równie ważne jest ograniczenie liczby reklam w mieście, zwłaszcza w miejscach ich szczególnego nagromadzenia.
Istota konsultacji społecznych
Podczas przygotowywania uchwały krajobrazowej duże znaczenie ma dialog z szerokim gronem zainteresowanych – mieszkańców, przedsiębiorców, firm z branży reklamowej.
– Do tego dialogu zapraszam. Przygotowaliśmy ankietę, której celem jest szeroko zakrojona konsultacja. Zapraszam do jej wypełnienia. Na Państwa opinie czekamy do 12 stycznia 2024 r. – powiedział zastępca prezydenta Białegostoku Adam Musiuk. – Następnie przeanalizujemy, opracujemy i opublikujemy wnioski z konsultacji, a jednocześnie będziemy pracować nad założeniami projektu uchwały krajobrazowej. Do końca przyszłego roku planujemy przedstawić projekt uchwały Radzie Miasta.
Co znajduje się w ankiecie?
Ankieta, która jest już udostępniona, pozwoli na poznanie opinii białostoczan i będzie stanowić wskazówkę przy formułowaniu ostatecznego kształtu lokalnych przepisów.
W ankiecie znajduje się 19 pytań, 10 z nich to pytania półotwarte i otwarte (przy których respondent oprócz zaznaczenia wcześniej przygotowanych odpowiedzi ma możliwość udzielenia własnej wypowiedzi albo ma całkowitą swobodę wypowiedzi). Pozostałe pytania mają charakter pytań zamkniętych, przy których respondent ma zaznaczyć odpowiedź z wcześniej przygotowanej listy odpowiedzi.
Wypełnienie ankiety zajmuje jedynie kilka minut. Jest ona całkowicie anonimowa. Ankieta dostępna jest na miejskim portalu internetowym. Będzie można także wypełnić ją w wersji papierowej i wrzucić do urny w wybranej lokalizacji Urzędu Miejskiego – Słonimska 1 – w holu wejściowym, Białówny 11 – w sekretariacie, Św. Rocha 3 – w holu wejściowym.
Uchwała krajobrazowa – gdzie obowiązuje?
Uchwała krajobrazowa umożliwia regulowanie zasad umieszczania reklam, obiektów małej architektury oraz ogrodzeń na całym obszarze gminy. Przyjęcie przez gminę uchwały krajobrazowej umożliwia w dalszej kolejności pobieranie opłat z tytułu umieszczania reklam.
Uchwały krajobrazowe obowiązują w 64 gminach, w tym:
- w 2016 r. przyjęto uchwały krajobrazowe w: Baranowie, Łodzi i Kobylnicy – łącznie 3 uchwały,
- w 2017 r. przyjęto uchwały krajobrazowe w: Kołbaskowie, Koronowie, Lubinie (zastąpiona nową w 2020 r.), Nowym Sączu, Wyszkowie (uchylona), Postominie i Nysie – łącznie 7 uchwał,
- w 2018 r. przyjęto uchwały krajobrazowe w: Gdańsku, Bochni, Bartoszycach, Sopocie, Janowicach Wielkich, Szczawnie-Zdroju, Młynarach i Suchym Lesie – łącznie 8 uchwał,
- w 2019 r. przyjęto uchwały krajobrazowe w: Ciechanowie, Sosnowcu, Piasecznie, Mysłakowicach, Kościelisku, Namysłowie, Opolu, Tarnowie, Słupsku (zastąpiona nową w 2021 r.), Lesznie, Andrychowie i Świnoujściu, Starachowicach (zastąpiona nową w 2022 r.) i Nowym Targu – łącznie 15 uchwał,
- w 2020 r. przyjęto uchwały krajobrazowe w: Warszawie (unieważniona), Łasku, Krakowie, Dobrej, Pile, Tarnowskich Górach, Płocku, Zamościu, Karpaczu, Lubinie (zastępująca uchwałę z 2017 r.) i Wiśle – łącznie 11 uchwał,
- w 2021 r. przyjęto uchwały krajobrazowe w: Olkuszu, Mikołowie, Nowym Mieście Lubawskim, Szklarskiej Porębie, Konstancinie-Jeziornej, Kosakowie, Gdyni (uchylona), Słupsku (w miejsce uchwały z 2019 r.), Józefowie, Ostródzie, Izabelinie, Pyskowicach i Kamiennej Górze – łącznie 13 uchwał,
- w 2022 r. przyjęto uchwały krajobrazowe w: Grodzisku Mazowieckim, Kielcach, Wielbarku, Szczawnicy, Zawierciu, Starachowicach (w miejsce uchwały z 2019 r.), Wałczu, Obornikach Śląskich, Wałbrzychu, Michałowicach, Chrzanowie, Chełmie i Pułtusku – łącznie 13 uchwał.
Komentarze (0)