1 / 2

46 nowych autobusów zasili flotę MPK-Łódź. Umowa w tej sprawie została podpisana w poniedziałek 13 sierpnia z konsorcjum firm Solaris Bus & Coach oraz PEKAO LEASING Sp. z o.o.

Zgodnie z umową do Łodzi dostarczonych zostanie 20 autobusów przegubowych Urbino 18 oraz 26 pojazdów Urbino 12 o standardowej długości. Pierwszy z nich będzie mógł przewieźć 135 pasażerów, w tym 38 na miejscach siedzących. Natomiast w autobusie o długości 12 m będzie 85 miejsc ogółem, w tym 26 siedzących. Umowa dotyczy wynajmu, serwisowania i finansowania pojazdów i opiewa na ponad 125 mln zł brutto. Autobusy będą docierały do Łodzi partiami po kilkanaście sztuk, tak by w czerwcu 2019 r. w sumie 46 pojazdów jeździło już po ulicach Łodzi.

Zasilane energią słoneczną

Pojazdy należą do najnowszej, IV generacji Solarisów Urbino, która zadebiutuje w MPK-Łódź. Są one niskopodłogowe i klimatyzowane. Jak zapewnia producent, dzięki zastosowaniu nowoczesnych materiałów autobusy są lżejsze i w 80 proc. poddają się pełnemu recyclingowi.

MTP 300 x 250

Nowością będą zamontowane na dachu dwudziestu autobusów panele fotowoltaiczne. MPK-Łódź na razie zamierza przetestować to rozwiązanie, stąd rozwiązanie to pojawi się na dachach 20 pojazdów.

Jak wyjaśnia Zbigniew Palenica, wiceprezes ds. sprzedaży w Solaris Bus&Coach, autobusy będą miały silniki diesla spełniające normę Euro VI, a pojazdy będą emitowały znacznie mniej zanieczyszczeń niż poprzednie wersje. Dodatkowo zamontowane na dachach panele fotowoltaiczne poprawiają bilans energetyczny pojazdu. – Będą zasilać w energię elektryczną m.in. takie urządzenia jak kasowniki czy biletomaty, dzięki czemu np. w czasie postoju na krańcówce nie będą one obciążać akumulatorów pojazdu. Tego typu pojazdy jeżdżą już w 20 miastach Europy, m.in. w Hamburgu, Barcelonie, Brukseli i Mediolanie – mówi Zbigniew Palenica.

Zaufany partner

Pierwsze autobusy marki Solaris trafiły do Łodzi w 2000 r. Obecnie, na 408 autobusów obsługujących linie w Łodzi, 149 wyprodukował Solaris. – Blisko 40 proc. naszego taboru to autobusy tej marki. Dziesięcioletnia umowa obejmuje również serwis świadczony przez naszych pracowników, w oparciu o wiedzę i oryginalne części od producenta. Po upływie okresu umowy mamy opcję wykupu autobusów za tzw. wartość końcową lub ich przekazania do dostawcy ­– informuje Zbigniew Papierski, prezes MPK-Łódź.

UDOSTĘPNIJ

Czytaj więcej

Skomentuj