„Po wejściu w życie nowe przepisy pomogą obniżyć emisyjność sektora lotnictwa, nakładając na dostawców paliw wymóg dodawania do nafty lotniczej coraz większych ilości ekologicznych paliw lotniczych (SAF) od 2025 r.” – czytamy w Komunikacie Komisji Europejskiej.
Brakujący element pakietu
Przewiduje się, że ReFuelEU Aviation spowoduje obniżenie emisji CO2 z samolotów o co najmniej dwie trzecie do 2050 r. i przyniesie korzyści dla klimatu i jakości powietrza dzięki zmniejszeniu emisji innych niż CO2.
Porozumienie to jest ostatnim porozumieniem w sprawie wniosków dotyczących transportu w ramach pakietu „Gotowi na 55”, ponieważ osiągnięto już porozumienia w sprawie zaktualizowanych przepisów dotyczących handlu uprawnieniami do emisji w sektorze lotnictwa i w sektorze morskim, w sprawie promowania zrównoważonych paliw w żegludze, a także w sprawie przyspieszonego rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych.
Zwiększenie ilości ekologicznych paliw
Nowe przepisy wynikające z ReFuelEU Aviation będą wymagały trzech kwestii.
1) Od dostawców paliwa lotniczego – wymogu dostarczania określonej minimalnej części SAF do portów lotniczych UE, począwszy od poziomu 2 proc. całkowitej ilości dostarczanego paliwa w 2025 r. aż po 70 proc. do 2050 r. Nowa mieszanka paliwowa do silników odrzutowych w UE będzie musiała również zawierać minimalną część najnowocześniejszych i przyjaznych środowisku paliw syntetycznych, która z czasem będzie rosnąć.
2) Od operatorów statków powietrznych odlatujących z portów lotniczych UE – uzupełniania paliwa wyłącznie ilością niezbędną do lotu, aby uniknąć emisji związanych z dodatkową masą lub ucieczki emisji spowodowanej praktykami „tankeringu” (tj. umyślnego przewożenia nadwyżki paliwa w celu uniknięcia tankowania SAF).
3) Od portów lotniczych – zapewnienia dostępności infrastruktury paliwowej dla dystrybucji SAF i jej dostosowania do tego rodzaju paliwa.
Obowiązek mieszania paliw obejmuje biopaliwa, pochodzące z recyklingu paliwo węglowe i syntetyczne paliwo lotnicze (e-paliwa) zgodnie z dyrektywą w sprawie energii odnawialnej, ale nie dotyczy roślin spożywczych i pastewnych, wspierając cele zrównoważonego rozwoju.
Emisje lotnictwa
„Ponieważ nowy obowiązek będzie miał zastosowanie w całej UE, zagwarantuje równe warunki działania na rynku wewnętrznym UE, zapewni producentom paliw pewność prawa i pomoże rozpocząć produkcję na dużą skalę na całym kontynencie. Zwiększy również bezpieczeństwo energetyczne UE poprzez zmniejszenie zależności od produktów energetycznych pozyskiwanych z państw trzecich i stworzy tysiące nowych miejsc pracy w sektorze energetycznym. Unijne linie lotnicze będą miały dostęp do coraz większych ilości zrównoważonego paliwa lotniczego w całej UE” – komentuje zapisy ReFuelEU Aviation Komisja Europejska.
Wczorajsze porozumienie polityczne wymaga teraz formalnego przyjęcia przez Parlament i Radę. Po zakończeniu tej procedury nowe przepisy zostaną opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i wejdą w życie z bezpośrednim skutkiem.
W latach 2013–2019 emisje z lotnictwa w Europie wzrastały średnio o 5 proc. w ujęciu rok do roku. Mimo że w czasie pandemii drastycznie spadły emisje z lotnictwa, przewiduje się, że będą one dalej rosły. Ambitniejsze cele klimatyczne sektora lotnictwa będą miały kluczowe znaczenie dla osiągnięcia przez UE jej celów klimatycznych wynikających z porozumienia paryskiego i dla urzeczywistnienia Europejskiego Zielonego Ładu.
Komentarze (0)