Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że najtańszą ofertę w przetargu na budowę szesnastokilometrowego odcinka drogi krajowej nr 47 złożyła firma Stecol Corporation z Chin, która zaproponowała ponad 706 mln zł. Polski Mostostal był ponad dwa razy droższy.

Nowa Zakopianka ma połączyć Rdzawkę z Nowym Targiem. W tym mieście krzyżują się dziś istniejące DK47 i 49 oraz droga wojewódzka w kierunku Czarnego Dunajca, które rozprowadzają ruch na Podhalu. W ramach planowanej inwestycji ma powstać dwujezdniowa droga z czterema węzłami: Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Zachód, Nowy Targ Południe oraz 22 mosty, wiadukty i estakady. Zaplanowano również między innymi chodniki i ścieżki rowerowe i przejścia dla zwierząt.

Wzmożony ruch

Jak podaje GDDKiA, istniejący dziś odcinek DK47 nie jest już w stanie „przyjąć” większej liczby aut. Już w 2015 r. odnotowywano tam ruch rzędu 14-18 tys. pojazdów na dobę. – W okresie weekendów, ferii i wakacji ruch ten znacznie wzrasta, tworzą się spiętrzenia ruchu co świadczy o wyczerpaniu przepustowości przekroju jednojezdniowego drogi. Do tego dochodzą liczne zjazdy, zabudowa wzdłuż istniejącej drogi, ruch pieszych, co stwarza duże utrudnienia w ruchu tranzytowym oraz lokalnym – informuje GDDKiA.

CCJ 300 x 250

Na konieczność budowy nowego odcinka wpływa również natężenie ruchu w bliskich rejonach Podhala, budowa drogi ekspresowej S7 z Lubnia do Rabki Zdroju oraz istniejący już, dwujezdniowy odcinek, DK47 z Chabówki do Rdzawki. – Budowa drogi dwujezdniowej do Nowego Targu umożliwi szybsze i bezpieczniejsze połączenie Podhala i Zakopanego z innymi regionami kraju – zauważa GDDKiA.

Najtańsza oferta z Chin

W przetargu projekt i budowę złożono sześć ofert. Najniższą cenę – nieco ponad 706 mln zł – zaproponował  chiński Stecol Corporation. Drugą najbardziej korzystną cenowo złożył Intercor z Zawiercia, proponując nieco ponad 880 mln zł; trzecią – włoskie konsorcjum TOTO Construzioni Generali i Cooperativa Muratori & Cementisti CMC. Oferta Włochów opiewa na ponad 890 mln zł. Ponad 944 mln zł miałaby kosztować usługa warszawskiej firmy PORR, 1,1 mld zł zaproponował Budimex. Warszawski Mostostal zaoferował 1,48 mld zł.

Tak duże rozbieżności w pewien sposób wpisują się w obserwowany od kilku miesięcy wzrost cen za usługi budowlane.

Przedstawiciele inwestora sprawdzają teraz czy oferty pod względem formalnym. O wyborze wykonawcy ma zdecydować suma punktów przyznanych wg kryteriów: cena (60 %), właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni (9%), równość podłużna nawierzchni (8 %), personel wykonawcy (6 %), zagospodarowanie gruntu rodzimego (5%) oraz termin realizacji kontraktu (12%). Tu każda z firm zaproponowała realizację inwestycji w terminie 49 miesięcy.

Źródło: GDDKiA

UDOSTĘPNIJ

Czytaj więcej

Skomentuj