Cięcia w komunikacji miejskiej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii

Cięcia w komunikacji miejskiej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii
MŁ/PAP
02.09.2022, o godz. 11:04
czas czytania: około 3 minut
0

Wskutek problemów kadrowych Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gliwicach, Zarząd Transportu Metropolitalnego (ZTM), który organizuje komunikację miejską w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, wprowadził ograniczenia w kursowaniu autobusów na liniach obsługiwanych przez tego przewoźnika.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Jak przekazał ZTM wśród komunikatów w swoim serwisie rozkładowym rj.metropoliaztm.pl, w czwartek 1 września br., w związku z wnioskiem przewoźnika PKM Gliwice oraz niewystarczającą liczbą zatrudnionych przez niego kierowców, czasowo wprowadzono zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej.

Zmiany na wielu liniach lokalnych i regionalnych

Zmiany dotyczą obsługiwanych przez PKM Gliwice linii zarówno o charakterze lokalnym, jak i regionalnym, także tzw. linii metropolitalnych finansowanych nie przez gminy, lecz bezpośrednio przez GZM. Większość zmian dotyczy zawieszenia realizacji poszczególnych kursów, część jednak to zawieszenie kursowania całych linii.

Zgodnie z komunikatem ZTM od czwartku zawieszono linie 195 (Szczygłowice – Leszczyny) oraz 932 (Sośnica – Brzezinka). Zawieszono też kursowanie linii 60 (Trynek – Zatorze) w weekendy.

Zawieszono ponadto realizację wybranych kursów lini: 6 (Gliwice Robotnicza – Katowice Mickiewicza), 32 (Zabrze – Gliwice), 59 (Żerniki – Żernica), 194 (Gliwice – Leszczyny), 669 (Gliwice – Ruda Śląska Bykowina), 692 (Brzezinka – Osiedle Kopernika), 840 (Gliwice Plac Piastów – Katowice Mickiewicza), M1 (Gliwice Arena – Katowice Mickiewicza) i M105 (Knurów – Pyskowice). Zmniejszono częstotliwość kursowania linii 678 (Trynek – Osiedle Kopernika) oraz 693 (Stare Łabędy – Żerniki).

Zmiany, zakłócenia czy ograniczenia?

Ograniczenia pracy przewozowej przez PKM Gliwice ZTM określił jako „zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej”. W czwartek Zarząd na swoim facebookowym profilu informował również o „zakłóceniach” tego dnia w funkcjonowaniu komunikacji, obsługiwanej przez również samorządowe PKM Tychy i PKM Świerklaniec, a także prywatnych przewoźników.

Zakłócenia te do czwartkowego popołudnia objęły poszczególne kursy linii: 1 (Tychy Szpital Wojewódzki – Katowice Aleja Korfantego), 4 (Katowice Aleja Korfantego – Tychy Sikorskiego), 5 (Tarnowskie Góry Dworzec – Katowice Plac Wolności), 75 (Tychy Sikorskiego Wiadukt – Mikołów Dworzec), 154 (Ligota Akademiki – Sosnowiec Środula) czy 179 Tarnowskie Góry – Mierzęcice).

Kursy powypadały w czwartek także na liniach 254 (okrężna w Tychach), 515 (Tychy Dworzec – Tychy Centrum Handlowe), 625 (Będzin – Mierzęcice), 696 (Wilkowyje – Tychy Sikorskiego), M3 (Katowice Skargi – Tarnowskie Góry Dworzec), M18 (Tychy Osiedle Z – Gliwice Plac Piastów), M108 (Imielin Wiadukt – Tychy Lodowisko) oraz W (Urbanowice – Wygorzele).

Transport publiczny to zadanie własne miast i gmin

Organizacja transportu publicznego to zadanie własne miast i gmin, w obrębie GZM przekazane przez samorządy członkowskie zrzeszającej je Metropolii. Utrzymywane jest ze składki zmiennej opłacanej co roku przez gminy oraz z biletów. Finansowane bezpośrednio przez GZM linie metropolitalne mają być jedną z pierwszych zmian układu komunikacji publicznej w Metropolii.

W ub. roku Metropolia objęła udziały największych tamtejszych operatorów komunikacji miejskiej: należących do samorządów miast Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej w Gliwicach, Katowicach, Sosnowcu i Tychach. Dzięki temu, podobnie jak w przypadku należącego w całości do Metropolii PKM Świerklaniec, spółki te dostaną zlecenia w formule in-house, z pominięciem przetargów.

Pod kątem m.in. dotychczasowych pozostałych, prywatnych przewoźników, ogłaszane są postępowania, które m.in. mają pozwalać rozszerzać siatkę połączeń i uruchamiać kolejne tzw. linie metropolitalne, czyli nowe linie finansowane bezpośrednio przez GZM, mające uzupełniać ofertę transportową w regionie przed docelowym rozwojem Kolei Metropolitalnej.

ZTM jest jednostką budżetową GZM i jednym z największych organizatorów transportu zbiorowego w Polsce. Na ulice 41 miast i gmin Metropolii oraz 15 kolejnych z nią sąsiadujących wysyła ok. 1,5 tys. autobusów, tramwajów i trolejbusów. Wszystkie te pojazdy, należące do ok. 40 operatorów, obsługują ok. 450 linii i zatrzymują się na ok. 7000 przystanków. W 2019 r. pokonały ponad 100 mln km, obsługując ok. 250 mln przejazdów.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Drogi i komunikacja
css.php
Copyright © 2024