Wskutek problemów kadrowych Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gliwicach, Zarząd Transportu Metropolitalnego (ZTM), który organizuje komunikację miejską w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, wprowadził ograniczenia w kursowaniu autobusów na liniach obsługiwanych przez tego przewoźnika.

Jak przekazał ZTM wśród komunikatów w swoim serwisie rozkładowym rj.metropoliaztm.pl, w czwartek 1 września br., w związku z wnioskiem przewoźnika PKM Gliwice oraz niewystarczającą liczbą zatrudnionych przez niego kierowców, czasowo wprowadzono zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej.

Zmiany na wielu liniach lokalnych i regionalnych

Zmiany dotyczą obsługiwanych przez PKM Gliwice linii zarówno o charakterze lokalnym, jak i regionalnym, także tzw. linii metropolitalnych finansowanych nie przez gminy, lecz bezpośrednio przez GZM. Większość zmian dotyczy zawieszenia realizacji poszczególnych kursów, część jednak to zawieszenie kursowania całych linii.

Zgodnie z komunikatem ZTM od czwartku zawieszono linie 195 (Szczygłowice – Leszczyny) oraz 932 (Sośnica – Brzezinka). Zawieszono też kursowanie linii 60 (Trynek – Zatorze) w weekendy.

Zawieszono ponadto realizację wybranych kursów lini: 6 (Gliwice Robotnicza – Katowice Mickiewicza), 32 (Zabrze – Gliwice), 59 (Żerniki – Żernica), 194 (Gliwice – Leszczyny), 669 (Gliwice – Ruda Śląska Bykowina), 692 (Brzezinka – Osiedle Kopernika), 840 (Gliwice Plac Piastów – Katowice Mickiewicza), M1 (Gliwice Arena – Katowice Mickiewicza) i M105 (Knurów – Pyskowice). Zmniejszono częstotliwość kursowania linii 678 (Trynek – Osiedle Kopernika) oraz 693 (Stare Łabędy – Żerniki).

Zmiany, zakłócenia czy ograniczenia?

Ograniczenia pracy przewozowej przez PKM Gliwice ZTM określił jako „zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej”. W czwartek Zarząd na swoim facebookowym profilu informował również o „zakłóceniach” tego dnia w funkcjonowaniu komunikacji, obsługiwanej przez również samorządowe PKM Tychy i PKM Świerklaniec, a także prywatnych przewoźników.

Zakłócenia te do czwartkowego popołudnia objęły poszczególne kursy linii: 1 (Tychy Szpital Wojewódzki – Katowice Aleja Korfantego), 4 (Katowice Aleja Korfantego – Tychy Sikorskiego), 5 (Tarnowskie Góry Dworzec – Katowice Plac Wolności), 75 (Tychy Sikorskiego Wiadukt – Mikołów Dworzec), 154 (Ligota Akademiki – Sosnowiec Środula) czy 179 Tarnowskie Góry – Mierzęcice).

Kursy powypadały w czwartek także na liniach 254 (okrężna w Tychach), 515 (Tychy Dworzec – Tychy Centrum Handlowe), 625 (Będzin – Mierzęcice), 696 (Wilkowyje – Tychy Sikorskiego), M3 (Katowice Skargi – Tarnowskie Góry Dworzec), M18 (Tychy Osiedle Z – Gliwice Plac Piastów), M108 (Imielin Wiadukt – Tychy Lodowisko) oraz W (Urbanowice – Wygorzele).

Transport publiczny to zadanie własne miast i gmin

Organizacja transportu publicznego to zadanie własne miast i gmin, w obrębie GZM przekazane przez samorządy członkowskie zrzeszającej je Metropolii. Utrzymywane jest ze składki zmiennej opłacanej co roku przez gminy oraz z biletów. Finansowane bezpośrednio przez GZM linie metropolitalne mają być jedną z pierwszych zmian układu komunikacji publicznej w Metropolii.

W ub. roku Metropolia objęła udziały największych tamtejszych operatorów komunikacji miejskiej: należących do samorządów miast Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej w Gliwicach, Katowicach, Sosnowcu i Tychach. Dzięki temu, podobnie jak w przypadku należącego w całości do Metropolii PKM Świerklaniec, spółki te dostaną zlecenia w formule in-house, z pominięciem przetargów.

Pod kątem m.in. dotychczasowych pozostałych, prywatnych przewoźników, ogłaszane są postępowania, które m.in. mają pozwalać rozszerzać siatkę połączeń i uruchamiać kolejne tzw. linie metropolitalne, czyli nowe linie finansowane bezpośrednio przez GZM, mające uzupełniać ofertę transportową w regionie przed docelowym rozwojem Kolei Metropolitalnej.

ZTM jest jednostką budżetową GZM i jednym z największych organizatorów transportu zbiorowego w Polsce. Na ulice 41 miast i gmin Metropolii oraz 15 kolejnych z nią sąsiadujących wysyła ok. 1,5 tys. autobusów, tramwajów i trolejbusów. Wszystkie te pojazdy, należące do ok. 40 operatorów, obsługują ok. 450 linii i zatrzymują się na ok. 7000 przystanków. W 2019 r. pokonały ponad 100 mln km, obsługując ok. 250 mln przejazdów.

Czytaj więcej

Skomentuj