Drążenie tunelu pod Świną w Świnoujściu ruszy za dwa lata

Drążenie tunelu pod Świną w Świnoujściu ruszy za dwa lata
sm
11.01.2019, o godz. 14:11
czas czytania: około 2 minut
0

W Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju odbyło się spotkanie w sprawie budowy podwodnego tunelu pomiędzy wyspami Wolin i Uznam w Świnoujściu. Przyjęto harmonogram realizacji inwestycji. Rozpoczęcie drążenia tunelu zaplanowano na marzec 2021, a zakończenie budowy wraz z uzyskaniem decyzji na użytkowanie na wrzesień 2022 (48 miesięcy od podpisania umowy).

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Świnoujście jako jedyne miasto w Polsce jest położone na wyspach. Komunikację pomiędzy dwiema największymi zamieszkanymi wyspami Uznam i Wolin stanowią dwie nitki przeprawy promowej, na których pływają wysłużone promy.

Taka sytuacja powoduje niedogodności dla mieszkańców, turystów i przedsiębiorców. Długie kolejki, zwłaszcza w sezonie letnim, odstraszają turystów i wpływają negatywnie na wizerunek miasta. Zdarzają się sytuacje nieprzewidywalne, jak ostatnia awaria napędu jednego z promów, który przewoził karetkę z chorym jadącym do szpitala.

W przypadku niesprzyjających warunków pogodowych zdarza się, że Świnoujście jest odcięte od reszty kraju, co zagraża bezpieczeństwu miasta. Budowa stałego połączenia – tunelu, ma rozwiązać te problemy.

Na spotkaniu w Ministerstwie Rozwoju zorganizowanym przez wiceminister Małgorzatę Zielińska przyjęto harmonogram realizacji inwestycji. Harmonogram przewiduje:

  • Podpisanie umowy – wrzesień 2018; wartość kontraktu 793.186 390, 32 pln brutto,
  • Złożenie do właściwego organu administracji publicznej wniosku o ZRID (pozwolenie na budowę) – lipiec 2019;
  • Planowane uzyskanie decyzji ZRID – grudzień 2019;
  • Rozpoczęcie drążenia tunelu – marzec 2021;
  • Zakończenie budowy wraz z uzyskaniem decyzji na użytkowanie – wrzesień 2022 (48 miesięcy od podpisania umowy).

–  W marcu 2021 roku rozpocznie się drążenie tunelu maszyną TBM. Ale wcześniej trzeba wszystko przygotować: drogi dojazdowe, budynek centrum kontroli ze stacją transformatorową, wybudować odcinki tunelu metodą odkrywkową (to te jeszcze przed wejściem pod wodę) oraz komory startową i odbiorową dla maszyny TBM – powiedział prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. – Dopiero jak to będzie gotowe można rozpocząć drążenie tunelu pod wodą – dodał.

Tunel to jedna z najważniejszych inwestycji dla Świnoujścia. Decyzja o jego  budowie zapadła w 2005 r. Podpisanie nastąpiło 17 września ubiegłego roku. Poprzedziły je problemy z wyborem wykonawcy, bowiem zwycięzca przetargu nie podpisał umowy.

Przetarg wygrało konsorcjum Astaldi i Ghella, a umowa miała zostać podpisana 5 lipca. Potem, na wniosek konsorcjum, termin przedłużono do 19 lipca. Sytuacja powtórzyła się kilka razy. Ostatecznie, w sierpniu, Astaldi wycofało się z realizacji, argumentując swoją decyzję rosnącymi kosztami robót i materiałów budowlanych.

W pierwszej kolejności zwrócono się do konsorcjum firmy Porr Polska, Porr Bay GmbH, Gulermak i Energopol, które w pierwotnej wersji przedstawiło drugą najtańszą ofertę – ponad 793 mln zł (oferta Astaldi była warta 727 mln zł). Ostatecznie tunel ma kosztować 913 mln zł. Inwestycja jest w 85 proc. finansowana ze środków unijnych; resztę dołoży Świnoujście, które na utrzymanie przeprawy promowej przez Świnę wydaje 30 mln zł rocznie.

Tunel w Świnoujściu będzie liczył 1,44 km i miał średnicę 12 m, a cały pas drogi w którego wchodzi skład – 3,4 km. Wartość kontraktu to 793.186 390, 32 zł.

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Drogi i komunikacja
css.php
Copyright © 2024