Jak przekazał w czwartkowym biuletynie gliwicki magistrat, w ub. roku lokalna infrastruktura przyjazna rowerzystom rozrosła się: wybudowano 7,72 km nowych dróg dla rowerów i ciągów pieszo-rowerowych i 7,5 km nowych dróg technicznych dla rowerów i maszyn rolniczych, ponadto wyremontowano około 1,25 km dróg dla rowerów i ciągów pieszo-rowerowych.
Postawiono też 102 nowe stojaki rowerowe, w tym 14 zadaszonych, a także 4 nowe stacje naprawcze. Zniesiono zakaz ruchu rowerowego na Rynku i w Parku Chrobrego, powstał też pas kontraruchu na ul. Floriańskiej.
Z czwartkowej informacji samorządu wynika, że obecnie rowerzyści mogą na terenie Gliwic korzystać z ponad 120 km tras; w sumie do końca 2022 r. ma przybyć kolejnych ok. 37 km.
W tym roku powinien być gotowy m.in. ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż ul. Kujawskiej, Jana Pawła II i Nowy Świat, kontynuowany będzie też remont alei Sikornik. Etapowo będzie realizowana budowa ciągu pieszo-rowerowego w śladzie tzw. Noworybnickiej (od ul. Nowy Świat do Toruńskiej). Dotychczas opracowano dokumentację ciągu pieszo-rowerowego równoległego do ul. Rybnickiej od ul. Toruńskiej do obwodnicy.
Do końca 2022 r. ma powstać odcinek zachodniej obwodnicy miasta od ul. Sowińskiego do ul. Daszyńskiego, wraz z drogami technicznymi, którymi będą mogli poruszać się rowerzyści oraz ciąg pieszo-rowerowy od ul. Jagiellońskiej do ul. Błogosławionego Czesława.
Trwają przygotowania do budowy kolejnego odcinka trasy rowerowej łączącej Centrum z Sośnicą. Jeśli procedura przetargowa przebiegnie sprawnie, mógłby on zostać oddany do użytku jeszcze w tym roku.
Również w tym roku powinna też zostać wykonana dokumentacja zagospodarowania terenu przy projektowanym przystanku kolejowym Gliwice Kopernik (rejon ul. Perseusza) z przystosowaniem go do potrzeb rowerzystów. Przy przystanku powstaną m.in. parkingi rowerowe i stacja napraw rowerów.
Opracowywane są projekty tzw. ciągów pieszo-rowerowych wzdłuż ul. Strzelców Bytomskich (od ul. Narutowicza do ul. Jachtowej) wzdłuż ul. Toszeckiej (od ul. Wakacyjnej do zjazdu do McDonald’s) oraz wzdłuż ul. Chorzowskiej (od skrzyżowania z ulicami Zabrską, Poniatowskiego i Dąbrowskiego do skrzyżowania z łącznicą DK88 i ul. Knurowską w Zabrzu).
W trakcie opracowania jest także projekt ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż Kłodnicy od ul. Orlickiego do Staromiejskiej. Ponadto powstaje koncepcja budowy odcinka od ul. Nowy Świat do ul. Kochanowskiego. W planach jest modernizacja nawierzchni szlaku rowerowego w rejonie Lasu Łabędzkiego, od ul. Granicznej do Bażanciej – miasto jest w trakcie pozyskiwania praw do dysponowania gruntami.
Ponadto wybrano wykonawcę dokumentacji ciągu pieszo-rowerowego łączącego ul. Pszczyńską z Kujawską. Prace planowane są również na ul. Portowej, na około 1 km odcinku od istniejącej drogi dla rowerów do przejścia dla pieszych przy skrzyżowaniu z ul. Staromiejską. Realizacja będzie możliwa po zakończeniu prac związanych z budową nowego wodociągu, być może w drugiej połowie 2022 r.
Wkrótce miasto zamierza rozpocząć projektowanie odcinka trasy rowerowej w śladzie dawnej kolejki wąskotorowej do Rud Raciborskich, od ul. Łanowej do ul. Knurowskiej (ok. 1,6 km). Trwa również analiza możliwości budowy trasy rowerowej w śladzie kolejki od ul. Kujawskiej do Robotniczej
Do końca 2022 r. powinna być gotowa dokumentacja skrzyżowania ulic: Staromiejskiej, Strzelców Bytomskich i Głównej, przy którym również powstanie ścieżka rowerowa,
Przebieg istniejących tras rowerowych oraz miejsca lokalizacji infrastruktury rowerowej (stojaki rowerowe, stacje napraw rowerów) miasto odwzorowuje w miejskim systemie informacji przestrzennej pod adresem msip.gliwice.eu, w „geoportalu rowerzysty”.
Komentarze (0)