W środę Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) oraz resorty nauki i szkolnictwa wyższego oraz rozwoju zapowiedziały nowy program – “Bezemisyjny transport publiczny”. Jego celem jest powstanie bezemisyjnego elektrycznego autobusu.
Program będzie realizowany w ramach tzw. partnerstwa innowacyjnego. To nowy, niestosowany dotychczas tryb w ustawie o zamówieniach publicznych, w którym państwo występuje w roli “inteligentnego zamawiającego”, kreującego nowy rynek dla nowatorskich produktów w oparciu o potrzeby zgłaszane przez polskie miasta. Deklarację wstępnego udziału w programie złożyło już 21 miast oraz Górnośląski Okręg Przemysłowy zrzeszający 29 gmin.
Wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin powiedział PAP, że program ma za zadnie z jednej strony wspierać polską gospodarkę, a z drugiej strony chodzi o ważny cel społeczny – troskę o zdrowe powietrze i zdrowie Polaków.
– Jestem przekonany, że jeszcze w tej kadencji, czyli za naszych rządów, pierwsze autobusy elektryczne w polskich miastach mogą zacząć kursować regularnie. Nie na zasadzie prototypu, ale jako stałe linie autobusowe – powiedział Gowin.
– Nauka dobrze współpracuje z gospodarką, a gospodarka nabiera charakteru innowacyjnego dopiero wtedy, gdy jest rynek zbytu na produkty innowacyjne. Tutaj mamy duży potencjał naukowy, mamy dobre, polskie firmy, które produkują autobusy (…) i mamy ogromny rynek – ocenił minister.
Dodał, że jest przekonany, że samorządowcy rozumieją potrzebę korzystania z osiągnięć polskiej nauki i równocześnie rozumieją potrzebę dobrze pojętego patriotyzmu gospodarczego. – Do dzisiaj nie mogą pogodzić się z tym, że po torach pomiędzy polskimi miastami przemieszcza się włoski pociąg, podczas gdy mamy równie dobrej jakości polskie pociągi – wyznał Jarosław Gowin.
Minister przypomniał też, że niedawno rząd przyjął systemowy program walki ze smogiem, do której mogą przyczynić się także nowoczesne autobusy. – Tak naprawdę to walka o zdrowie Polaków, o czystość powietrza, którym oddychamy. Jednym z ważnych elementów tego planu było to, co inicjujemy dzisiaj, czyli stworzenie w jak największej liczbie polskich miast systemu komunikacji bezemisyjnej czy niskoemisyjnej – powiedział.
Dyrektor NCBR prof. Maciej Chorowski podkreślił, że elektromobilność staje się flagowym projektem planu wicepremiera Mateusza Morawieckiego i było to wystarczającym uzasadnieniem, żeby uruchomić specjalny program. Jak dodał, NCBR chce, żeby powstał produkt, który nie tylko będzie funkcjonalny, ale również będzie miał taką cenę, która pozwoli na zakup “istotnych ilości” tego pojazdu.
Chorowski powiedział, że budżet programu będzie dopasowany do potrzeb jednostek, które zajmą się badaniami. – Spodziewam się, że budżet programu to będzie rząd ok. 100 mln zł – dodał.
Rezultatem programu badawczego – jak podsumował Chorowski – będzie wyjazd poza bramy fabryki jednego lubi kilku prototypów autobusów nowej generacji. – To będzie mogło stanowić podstawę do złożenia konkretnych zamówień, a potem produkcji. (…) Za dwa lata te autobusy powinny się pojawić – powiedział.
Źródło: PAP Nauka w Polsce
Komentarze (0)