Kolejne 28 stacji ładowania aut elektrycznych stanie przy autostradach

Kolejne 28 stacji ładowania aut elektrycznych stanie przy autostradach
PAP
11.06.2021, o godz. 8:38
czas czytania: około 2 minut
0

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowy na budowę stacji ładowania pojazdów elektrycznych na kolejnych 28 Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP) typu I – poinformowała GDDKiA.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Nowe stacje powstaną m.in. przy autostradach A1, A2 i A4 oraz przy drogach ekspresowych S3, S7 i S8. Uruchomienie stacji ładowania planowane jest na drugą połowę 2022 roku.

Jak informuje GDDKiA przedmiotem podpisanych umów jest dzierżawa fragmentów nieruchomości przeznaczonych pod budowę ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych i pełnienie roli ich operatora oraz dostawcy usługi ładowania dla tych stacji.

Każda ze stacji powinna posiadać min. dwa punkty ładowania, każdy o mocy nie mniejszej niż 50 kW. Docelowa moc stacji pozostaje do decyzji dzierżawcy.

W ramach dziesięciu umów podpisanych z konsorcjum firm Ekoen (lider) oraz Ekoenergetyka – Polska (partner) powstaną stacje ładowania na 18 MOP-ach. Z kolei sześć umów na budowę stacji na kolejnych dziesięciu MOP podpisano z firmą Greenway Polska.

Punkty ładowania pojazdów elektrycznych działają obecnie na 20 MOP-ach, z czego sześć na MOP kategorii I, ulokowanych przy autostradach i drogach ekspresowych zarządzanych przez GDDKiA. W realizacji są punkty ładowania pojazdów elektrycznych na kolejnych 21 MOP-ach kategorii I. Z większości z nich użytkownicy pojazdów elektrycznych będą mogli skorzystać jeszcze w tym roku, po zakończeniu budowy i pomyślnych odbiorach przez Urząd Dozoru Technicznego.

GDDKiA podkreśla, że niezależnie od stacji ładowania na MOP-ach kat. I, sieć punktów ładowania jest rozwijana również przez koncerny paliwowe, które dzierżawią MOP-y kat. II i III.

Budowane przy drogach szybkiego ruchu MOP-y zostały podzielone przez GDDKiA na trzy kategorie. MOP-y pierwszej, podstawowej kategorii, są wyposażone w parkingi i toalety.

MOP-y wyższej kategorii II zarządzane są przez dzierżawców. Na nich kierowcy mogą zatankować paliwo i skorzystać z obiektów gastronomicznych. MOP-y najwyższej kategorii III, również zarządzane są przez prywatne podmioty i dodatkowo mogą posiadać hotele.

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Drogi i komunikacja
css.php
Copyright © 2024