Koniec budowy części obwodnicy Warszawy. Teraz czas na testy

Koniec budowy części obwodnicy Warszawy. Teraz czas na testy
PAP
03.09.2021, o godz. 9:22
czas czytania: około 4 minut
0

Roboty budowlane na ursynowskim odcinku Południowej Obwodnicy Warszawy zostały już zakończone. Aktualnie trwa etap testowania, kalibracji i odbioru systemów bezpieczeństwa –  poinformowała rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA Małgorzata Tarnowska. Dodała, że po zakończeniu wszystkich testów i odbiorów trasa zostanie oddana do użytku. „Zakładamy, że stanie się to jesienią tego roku” – wyjawiła.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

W rozmowie z PAP rzeczniczka warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przekazała, że po zakończeniu budowy w ramach 4,6-kilometrowego ursynowskiego odcinka Południowej Obwodnicy Warszawy powstał ponad 2,3-kilometrowy tunel wraz z wyposażeniem. „To pierwszy tak długi tunel drogowy w Polsce i pierwsze tego rodzaju wyzwanie zarówno dla GDDKiA, jak i dla podmiotów, które brały i biorą udział w procesie odbioru robót budowlanych i dopuszczeniu do użytkowania” – tłumaczyła.

Wskazała, że po zakończeniu budowy aktualnie na tym odcinku POW trwa etap testowania, kalibracji i odbioru systemów bezpieczeństwa i zarządzania ruchem w tunelu i obszarze komunikacyjnym, na jaki oddziałuje, czyli objeździe tunelu wyznaczonym drogami zarządzanymi przez GDDKiA – autostradą A2 i drogą krajową 50.

Kilkadziesiąt testów

„Konieczność przetestowania 13 systemów i 11 podsystemów sterowania i zarządzania tunelem obrazuje, jak skomplikowane i unikatowe zadanie realizujemy. Aby to wykonać, musimy sprawdzić około 14 tysięcy połączeń, czyli około 7 tysięcy sygnałów pomiędzy urządzeniami wyposażenia a systemem sterowania i zarządzania tunelem. Sprawdzamy ponad 130 kamer w samym tylko tunelu i 1 200 opraw oświetleniowych. Weryfikujemy 62 szafy aparatury kontrolno-pomiarowej i automatyki, w których zainstalowanych jest od kilkunastu do kilkudziesięciu urządzeń i modułów dedykowanych dla systemów wyposażenia tunelu” – wyliczyła.

„Testujemy również urządzenia służące do zasilania wyposażenia obiektu, które są umieszczone w 112 szafach. Kontrolujemy 152 klap systemu wentylacji (nawiewnych, oddymiających i regulujących dopływem powietrza do wentylatorów głównych systemu wentylacji)” – zaznaczyła dodając, że proces ten polega na wielokrotnym zamykaniu i otwieraniu poszczególnych klap pojedynczo i w grupach.

„Sprawdzeniu podlega również 88 znaków zmiennej treści i 28 sygnalizatorów w obrębie tunelu służących do zarządzania ruchem. Testujemy także system komunikacji SOS znajdujący się w 38 niszach ratunkowych, które wyposażone są również w koce i gaśnice. Do tego należy jeszcze kontrola systemu monitoringu tych pomieszczeń i ich wyposażenia” – przekazała.

Podkreśliła przy tym, że istniejący systemu zarządzania ruchem na drogach krajowych, z uwagi na tunel, zostanie wzbogacony o 75 znaków zmiennej treści umieszczonych w różnych lokalizacjach w województwie mazowieckim.

„W trakcie testów naturalnym jest, że występują przypadki awarii i uszkodzeń oraz wykrywane są wady, które nie są akceptowane przez GDDKiA. W związku z tym wykonawca musi dokonać wymaganych napraw, dodatkowych sprawdzeń i wymiany uszkodzonych urządzeń, co generuje przesunięcia w zakładanych wcześniej harmonogramach. Są również takie przypadki, które powodują nawet kilkutygodniowe przesunięcia harmonogramu odbiorów systemów wyposażenia” – tłumaczyła.

Jako przykład podała uszkodzenie mechanizmów i urządzeń służących do sterowania klapami systemu wentylacji. „Proces usuwania jej skutków trwał około miesiąca i wymagał specjalistycznych działań pomiarowych, diagnostycznych i naprawczych” – wyjaśniła.

Bezpieczeństwo kierowców

„Mając na uwadze prognozowane natężenie ruchu w tunelu oraz jego lokalizację w silnie zurbanizowanym terenie miejskim, przed udostępnieniem tunelu dla użytkowników – a wcześniej przed formalnymi odbiorami zaangażowanych w ten proces organów – nie dopuszczamy innej możliwości niż dokładne, skrupulatne sprawdzenie jakości i poprawności działania systemów zapewniających bezpieczeństwo w tunelu” – zapewniła.

Podkreśliła, że od początku realizacji Południowej Obwodnicy Warszawy GDDKiA prowadzi badania kontrolne, w których wykorzystywane są laboratoria drogowe GDDKiA. „Jakość realizowanych inwestycji jest dla nas jednym z priorytetów. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości wzywamy wykonawcę do ich usunięcia” – przekazała.

Według rzeczniczki warszawskiego oddziału GDDKiA na postęp prac związanych z finalizowaniem inwestycji oprócz awarii wykrywanych w trakcie testów, mają również wpływ zmiany związane z restrukturyzacją firmy Astaldi. „Restrukturyzacja trwająca nieprzerwanie już od 2018 r. dodatkowo spowalniają mobilizację wykonawcy na placu budowy, która jeszcze przed zmianami organizacyjnymi była w ocenie GDDKiA niedostosowana do zadań, które wykonawca musiał spełnić zgodnie z umową” – tłumaczyła.

W rozmowie z PAP Małgorzata Tarnowska przypomniała, że w sierpniu GDDKiA uzyskała pozwolenie na użytkowanie dla budynku Centrum Zarządzania Tunelem POW. “Dział tam już Punkt Informacji Drogowej, a docelowo znajdzie się również Krajowe Centrum Zarządzania Ruchem” – podała.

„Trwają szkolenia obsługi tunelu, która będzie czuwać nad bezpieczeństwem jego użytkowników, wykorzystując najnowocześniejsze systemy” – przekazała.

Podkreśliła, że zanim trasa zostanie otwarta, w pierwszej kolejności pozytywnie muszą się zakończyć wszystkie testy i odbiory. „Przed nami jeszcze kontrola Państwowej Straży Pożarnej. Kolejnym krokiem będzie złożenie wniosku do Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Warszawie o wydanie pozwolenia na użytkownie. To również złożona procedura administracyjna. Pracownicy WINB muszą sprawdzić obszerną dokumentację powykonawczą, następnie przeprowadzić kontrolę w terenie i wydać decyzję o pozwoleniu na użytkowanie” – poinformowała.

„Dopiero ten dokument daje nam możliwość oddania do ruchu trasy S2 wraz z tunelem pod Ursynowem. Zakładamy, że stanie się to jesienią tego roku” – dodała.

Część obwodnicy już dla kierowców

Od 22 grudnia kierowcy mają do dyspozycji ponad 15-kilometrowy odcinek Południowej Obwodnicy Warszawy między węzłami Warszawa-Wilanów a Lubelska wraz z nowym mostem na Wiśle. Na trasę można dostać się przez cztery węzły: Warszawa-Wilanów, Wał Miedzeszyński, Patriotów i Lubelska.

Łączny koszt budowy trzech odcinków S2, stanowiących fragment Południowej Obwodnicy Warszawy, to ok. 4,6 mld zł, z czego blisko 1,7 mld zł to wysokość dofinansowania z Unii Europejskiej w ramach programu operacyjnego infrastruktura i środowisko.

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Drogi i komunikacja
css.php
Copyright © 2024