Koronawirus. Branża komunalna potrzebuje praktycznej wiedzy

Koronawirus. Branża komunalna potrzebuje praktycznej wiedzy
szp
02.04.2020, o godz. 12:46
czas czytania: około 3 minut
0

Epidemia koronawirusa to nie tylko zagrożenie dla mieszkańców, ale także ogromne wyzwania dla samorządów, firm i instytucji działających na ich rzecz, które swoją pracę muszą wykonywać jak najlepiej i jak najsprawniej.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Problemy pojawiają się w różnych dziedzinach. Skuteczne rozwiązania podczas webinariów podpowiedzą eksperci.

BHP priorytetem

Jednym z najważniejszych dla funkcjonowania branży gospodarki odpadami pozostają obecnie pytania o zorganizowanie systemu BHP w gospodarce odpadami.

Przedsiębiorcy prowadzący działalność w zakresie gospodarki odpadami – transportujący, przetwarzający odpady, właściciele instalacji, recyklerzy – ale też specjaliści ds. BHP zadają sobie pytania: jakie są ich prawa i obowiązki w dobie epidemii koronawirusa.

Jak zabezpieczyć swoich pracowników przed zakażeniem i jak zmotywować ich do pracy w czasie epidemii? Jakie dodatkowe zabezpieczenia i procedury wdrożyć i jak działać w przypadku podejrzenia zakażenia pracowników?

Niemniej istotne pozostają zasady bezpieczeństwa w odbiorze i transporcie odpadów, także z miejsc objętych kwarantanną.

Tarcza antykryzysowa w praktyce

Epidemia to trudny czas dla menadżerów przedsiębiorstw komunalnych i przedstawicieli samorządów, którzy ze względów bezpieczeństwa musieli zmienić tryb pracy. Nie wszyscy jednak wiedzą jakie są np. zasady zdalnego procedowania na zgromadzeniach wspólników, radach nadzorczych i w zarządzie.

Tarcza antykryzysową już jest. Warto poznać więc rozwiązania w niej zawarte – nie tylko dotyczące finansów, ale także dotyczące przesunięcia terminów sporządzań, zatwierdzania i czy terminów odbywania zwyczajnych zgromadzeń wspólników.

To o tyle istotne, że na zamawiających i wykonawców w zamówieniach publicznych nałożono nowe obowiązki. Dlatego tak istotne jest poznanie uprawnień przysługujących stronom umów, których wykonanie jest obecnie niemożliwe albo co najmniej utrudnione.

BDO a odpowiedzialność zarządu

1 stycznia 2020 r. został uruchomiony moduł elektronicznej ewidencji w systemie BDO. Już wcześniej przedsiębiorcy branży gospodarki odpadami musieli liczyć się z sankcjami za niedotrzymanie licznych obowiązków prawnych. Istotny jest tu zakres odpowiedzialny zarządzających, w tym także wynikający z delegowania zadań podwładnym.

Organy kontrolne posiadają liczne narzędzia pozwalające na nakładanie sankcji. Jak współpracować z kontrolerami, o co szczególnie zadbać, by pomagać w walce z szarą strefą i uniknąć niepotrzebnych zagrożeń dla funkcjonowania przedsiębiorstwa?

Zarządzający przedsiębiorstwami samorządowymi i prywatnymi świadczącymi usługi z zakresu gospodarowania odpadami, gospodarki wodno-ściekowej, a także wszystkich wytwórców odpadów i przedsiębiorców zobligowanych do prowadzenia ich ewidencji, pytają też:

  • jak zapewnić bezpieczeństwo danych zawartych systemie BDO,
  • w jakie narzędzia wyposażyć swoich pracowników odpowiedzialnych za prowadzenie ewidencji,
  • jak działać w przypadku awarii,
  • kiedy i jak korzystać z outsourcingu w zakresie BDO.

Epidemia nie upoważnia do nieracjonalnej gospodarki odpadami

Epidemia wymaga decyzji w gospodarce odpadami

Jakie konsekwencje będzie miało wprowadzenie specustawy oraz nowych przepisów na codzienne funkcjonowanie zakładów gospodarki odpadami, firm przewozowych oraz instalacji komunalnych?

Przedsiębiorcy prowadzący działalność w zakresie gospodarki odpadami, firmy odbierające i transportujące odpady, przedsiębiorstwa zajmujące się przetwarzaniem odpadów, właściciele instalacji czy zakłady gospodarki komunalnej potrzebują szybkich i skutecznych rozwiązań  w zakresie przeciwdziałania COVID-19. Zakłady komunalne – jak wiele innych firm – przystosowują się właśnie do pracy zdalnej. W dobie epidemii muszą też wykazać się skutecznym PR oraz komunikacją z mieszkańcami.

Na szczęście eksperci chętnie dzielą się wiedzą i swoim doświadczeniem, wynikającym przede wszystkim z praktyki. Robią to także podczas webinariów, które już w najbliższych dniach organizuje Abrys. Szczegóły na stronie: https://webinaria.abrys.pl/

Najbliższe tematy webinariów:

  • piątek, 3 kwietnia

BHP w gospodarce odpadami w czasie epidemii koronawirusa

  • poniedziałek, 6 kwietnia

Spółki komunalne w obliczu zagrożenia koronawirusem: wybrane rozwiązania tzw. tarczy antykryzysowej na tle dotychczasowego stanu prawnego

  • wtorek, 7 kwietnia

BDO a odpowiedzialność zarządu. Praktyczne aspekty nowych obowiązków w gospodarce odpadami

  • środa, 8 kwietnia

Gospodarka odpadami w czasie epidemii doświadczenia i porady praktyków

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024