Niskopodłogowe autobusy o długości 12 metrów posiadają napęd miękkiej hybrydy (mild hybrid), który wykorzystuje silnik spalinowy wspomagany tzw. maszyną elektryczną. Podczas hamowania odzyskuje ona energię i przekazuje do magazynów energii. Zgromadzona energia jest wykorzystywana w czasie zwiększonego zapotrzebowania na moc, np. podczas ruszania. Rozwiązanie to przekłada się na zmniejszenie zużycia paliwa i redukcję emisji zanieczyszczeń.
– Kraków od lat stawia na nowoczesne i przyjazne środowisku rozwiązania w transporcie publicznym. Cieszymy się, że Solaris może być częścią tej konsekwentnie realizowanej strategii. Dostawa autobusów mild hybrid to kolejny przykład naszej udanej i wieloletniej współpracy z MPK w Krakowie – powiedział Krzysztof Musiał z firmy Solaris Bus & Coach.
Alternatywa dla najstarszych pojazdów
Jak podkreślił w poniedziałek zastępca prezydenta Krakowa Stanisław Kracik, niskoemisyjne Solarisy zastąpią najstarsze autobusy krakowskiego przewoźnika, w tym te z silnikami Euro 5.
Dostawa obejmuje dwa warianty autobusów: 25 pojazdów przeznaczonych do obsługi linii miejskich (zostały wyposażone w 29 miejsc siedzących, a taki autobus może jednorazowo przewieźć do 94 osób) oraz 12 pojazdów, które będą wykorzystywane na trasach aglomeracyjnych (mają zwiększoną moc silnika oraz większą liczbę miejsc siedzących – 37, autobus może jednorazowo przewieźć do 83 osób).
– Dla Krakowa niezwykle ważne jest środowisko i czyste powietrze – wiemy jak bardzo oczekują tego nasi mieszkańcy. Miasto podejmuje w tym zakresie wiele działań, a jednym z nich jest inwestowanie w nowoczesny i ekologiczny transport – mówił Kracik.
Linie miejskie i podmiejskie
– To nie przypadek, że nowe autobusy prezentujemy w nowohuckiej zajezdni Bieńczyce. To właśnie w niej będzie stacjonować zdecydowana większość z zamówionych niskoemisyjnych pojazdów. Dzięki temu zyskają nie tylko mieszkańcy tych linii, na które wyjadą nowe autobusy, ale także nasi kierowcy, którzy poprowadzą te nowoczesne i wyposażone w wiele udogodnień pojazdy – dodawał Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK w Krakowie.
Prezes MPK przekazał, że większość zamówionych autobusów będzie stacjonować w nowohuckiej zajezdni Bieńczyce i stamtąd ruszać na swoje linie. Nowe autobusy będą kursować na liniach miejskich m.in. 102, 120, 123, 148, 160, 168 i 192 oraz aglomeracyjnych, m.in. 264, 274 i 299.
Dostawcą nowych autobusów jest konsorcjum firm Solaris Bus & Coach wraz z Millennium Leasing. Koszt jednego autobusu to ponad 1,6 mln zł netto.
Komentarze (0)