Komisja Europejska przyznała Łodzi dofinansowanie w wysokości 411 mln euro (ponad 1,7 mld zł) na dokończenie budowy tzw. łódzkiego metra, czyli tunelu średnicowego. Jest to jeden z ostatnich elementów projektu pod nazwą Nowe Centrum Łodzi.
NCŁ to projekt, który od samego początku powstawał w Łodzi, z inicjatywy miasta rozpoczęto prace nad planami przebudowy terenów w ścisłym centrum. Projekt, poza inwestycjami miejskimi takimi jak budowa EC1, przebudowa przestrzeni publicznych, etc. zawierał także najistotniejszy projekt, który determinował wszystkie inne, czyli realizację przeprowadzenia linii średnicowej pod miastem. W sierpniu 2011 r. podpisano umowę na budowę I etapu, czyli zagłębienie dworca na poziom -16 metrów wraz z budową tunelu od stacji Łódź Niciarniana do stacji Łódź Fabryczna.
Przy udziale funduszy europejskich wybudowano nową stację, przebudowano układ drogowy i przestrzenie publiczne w samym centrum NCŁ. Do realizacji całego projektu brakowało przebicia tunelu pod centrum miasta.
W 2016 r. udało się w porozumieniu z PKP PLK i wykonawcą Studium Wykonalności wprowadzić do opracowania dodatkowe stacje pośrednie, tj. Łódź Śródmieście oraz Łódź Polesie. Dopiero w takim modelu budowa tunelu średnicowego i stacji pośrednich ma sens, gdyż będzie pełniła funkcję łódzkiego metra.
Wybrana w przetargu oferta na budowę tunelu opiewała 1,6 mld zł. Umowę z wykonawcą podpisano 28 grudnia. Obecnie trwają prace nad projektem inwestycji. Wykonawca powinien uzyskać ostateczne pozwolenie na budowę w II kwartale 2019 r.
Źródło: UM Łodzi/Gazeta Wyborcza Łódź
Komentarze (0)