Na ulice Lublina wróciła pełna obsada Lubelskiego Roweru Miejskiego. Od dzisiaj (1 kwietnia) mieszkańcy i turyści mają do dyspozycji ponownie 700 jednośladów rozlokowanych na blisko 130 stacjach. Taka liczba rowerów będzie dostępna do końca października.

– Lubelski Rower Miejski to element infrastruktury miasta, z którego chętnie korzystają mieszkańcy i turyści. To również jedna z ważnych form mikromobilności, będąca alternatywą dla podróży realizowanych samochodem. Po zimie zwiększamy flotę roweru do stanu sprzed listopada. Cały czas działamy w systemie przejściowym, stanowiącym pomost pomiędzy dotychczasowym systemem, a całorocznym rozwiązaniem bezstacyjnym, opartym na GPS. Dotychczasowe doświadczenia w zakresie tzw. stacji pasywnych, dzięki którym zwiększyliśmy liczbę miejsc zwrotu i pobrania rowerów, jak również z funkcjonowania systemu zimą są pozytywne. Zakładamy zatem utrzymanie takiej formuły – mówi Artur Szymczyk, zastępca prezydenta Lublina ds. inwestycji i rozwoju.

Nowa odsłona roweru miejskiego

Lubelski Rower Miejski w nowej odsłonie uruchomiono w czerwcu ubiegłego roku. Wówczas system przeszedł niemal całkowicie na obsługę mobilną. Terminale, choć pozostały w 20 lokalizacjach, nie są już konieczne do rozpoczęcia jazdy rowerem i zakończenia wypożyczenia.

Wystarczy aplikacja, która posiada funkcje rezerwacji i postoju. Użytkownik ma możliwość zarezerwowania roweru, a postój umożliwia pozostawienie roweru bez konieczności zwrotu. W przypadku rezerwacji, wybrany rower czeka 30 minut, a jej koszt to 1 zł (bez abonamentu) lub 50 gr (z abonamentem). Natomiast postój jest wliczany w czas wypożyczenia i nie jest traktowany jako zwrot roweru.

Sieć 127 stacji

Infrastruktura systemu składa się z 700 rowerów, z czego 12 to rowery dziecięce oraz z 127 stacji (82 standardowych na terenie Lublina, 5 standardowych na terenie Świdnika, 2 dziecięcych w Lublinie, 38 pasywnych na terenie Lublina).

Rowery są siedmiobiegowe, 26″ i wyposażone w nadajnik GPS. Rowery nie posiadają już elektrozamków, a ich pozostawienie jest możliwe w stacjach pasywnych. W przypadku rowerów dziecięcych, są one dalej zwracane za pomocą elektrozamka na dwóch stacjach.

Abonamenty dla stałych użytkowników

System Lubelskiego Roweru Miejskiego przewiduje abonamenty dla stałych użytkowników. Do wyboru są trzy rodzaje: miesięczny w cenie 20 zł, kwartalny za 55 zł oraz sezonowy w kwocie 125 zł. W zależności od taryfy dostępnych jest od 25 do 175 godzin jazdy, naliczanych w trybie minutowym, wliczonych w cenę pakietu.

Pozostali użytkownicy nie mogą skorzystać z opcji darmowego czasu wypożyczenia ani naliczania minutowego. Obowiązuje również opłata przy rejestracji konta – 20 zł. Nie zmienia to minimalnego stanu konta, który nadal wynosi 10 zł.

Pełna flota rowerów jest dostępna od kwietnia do końca października. W okresie zimowym, czyli od listopada do końca marca, nastąpi jej ograniczenie, poprzez pozostawienie w ruchu 2010 rowerów 26″.

Lubelski Rower Miejski w ubiegłym roku

W 2021 r. łączna liczba wypożyczeń Lubelskiego Roweru Miejskiego przekroczyła 76 tys., natomiast ich łączny czas użytkowania wyniósł ponad 2 mln minut. Największe zainteresowanie rowerem odnotowano w lipcu. Wówczas było ponad 25 tys. wypożyczeń. Z kolei do najpopularniejszych stacji należały: ul. Nadbystrzycka – Politechnika Lubelska, ul. Piłsudskiego – MPWiK, Al. Racławickie – Rondo Krwiodawców oraz ul. Zamojska – Most Kultury.

Lubelski Rower Miejski wystartował we wrześniu 2014 r., a od 2016 r. działa w systemie aglomeracyjnym. Operatorem Lubelskiego Roweru Miejskiego jest spółka Nextbike Polska.

Czytaj więcej

Skomentuj