Strażnicy miejscy, przeszkoleni urzędnicy z Wydziału ds. Jakości Powietrza oraz inspektorzy Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska szykują się do przeprowadzenia ok. 4,5 tys. kontroli w sezonie grzewczym w związku z wprowadzeniem w Krakowie uchwały antysmogowej.

Do analizy zanieczyszczeń miasto wykorzysta specjalistyczny sprzęt pomiarowy, obsługiwany przez przeszkolonych w zakresie wykrywania zanieczyszczeń strażników. Będzie to m.in. monitor pyłu zawieszonego, kamera termowizyjna, bezzałogowy statek powietrzny (dron), który będzie latał nad miastem w sezonie grzewczym.

Kraków liderem działań antysmogowych

Zakaz stosowania paliw stałych w Krakowie został wprowadzony uchwałą Sejmiku Województwa Małopolskiego z 15 stycznia 2016 r. w sprawie wprowadzenia na obszarze Gminy Miejskiej Kraków ograniczeń w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw.

NSA: Uchwała antysmogowa dla Krakowa jest zgodna z prawem

Uchwała dopuszcza do stosowania następujące paliwa: gaz ziemny wysokometanowy lub zaazotowany, propan-butan, biogaz rolniczy lub inny rodzaj gazu palnego oraz lekki olej opałowy, tym samym zakazując stosowania pozostałych rodzajów paliw (m.in. węgla, drewna).

Zostały 4 tysiące

Warto przypomnieć, że od 1995 r. w Krakowie zlikwidowano ponad 45 tys. palenisk węglowych. Po 1 września pozostanie ich ok. 4 tys.

Powodem tego stanu są zwykle problemy społeczno-socjalne, finansowe, zły stan techniczny budynków, nieprzeprowadzone postępowanie spadkowe, brak zgody współwłaściciela nieruchomości, nieuregulowany stan prawny nieruchomości, budynki do wyburzenia pod inwestycje oraz zwykły brak zainteresowania.

W nowej ustawie za wykroczenie przewidziano mandat karny od 20 zł do 500 zł lub pouczenie. Przy podejmowaniu decyzji o wysokości mandatu indywidualnie analizowane będą aspekty: socjalne, prawne, techniczne itd. W przypadku odmowy przyjęcia mandatu nastąpi złożenie wniosku do sądu o ukaranie nawet do 5 tys. zł.

UDOSTĘPNIJ

Czytaj więcej

3 Komentarze

  1. Bo za smog odpowiadają głównie silniki DIESLA z samochodów osobowych. Wysoka moc w silniku DIESLA okupiona jest wysoką temperaturą spalania w której powstają tlenki azotu. Generalnie tlenki azotu wiążą cząstki drobnego pyłu i unoszą w powietrzu.
    Niemcy mimo, ze nie spalają węgla w domach też maja problem ze smogiem, który już na przełomie lat 80/90 XX wieku praktycznie zniknął.
    Oczywiście smog powstaje m.in. ze spalania paliw zwłaszcza stałych (dym) – ale za jego utrzymywanie odpowiadają samochody osobowe z DIESLEM…. i zakaz spalania węgla niewiele pomoże….

  2. Zobaczymy na jak długo taki zakaz się utrzyma, jak zima przyniesie mróz i ktoś zamarznie w domu bo nie może palić węglem to dopiero gazety będą miały o czym pisać

Skomentuj