Pierwsza w Polsce strefa zakazana dla największych samochodowych trucicieli

Pierwsza w Polsce strefa zakazana dla największych samochodowych trucicieli
Bartłomiej Leśniewski
25.11.2022, o godz. 8:45
czas czytania: około 3 minut
1

Krakowscy radni przegłosowali uchwałę o powołaniu pierwszej w Polsce Strefy Czystego Transportu. Obejmie ona całe miasto.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

– Pierwsze ograniczenia wejdą w życie od połowy 2024 roku, ostrzejsze zasady dwa lata później. Wtedy najstarsze i emitujące najwięcej spalin pojazdy, nie będą mogły poruszać się po Krakowie – relacjonuje RMF FM.

Normy Euro

Strefa zostanie wprowadzona w dwóch etapach. W pierwszym, od 1 lipca 2024 roku do miasta nie będą mogły wjechać samochody osobowe o napędzie benzynowym nie spełniające normy Euro 1 oraz diesle poniżej normy Euro 2, czyli pojazdy mające obecnie 26-30 lat. W przypadku samochodów rejestrowanych po 1 marca przyszłego roku, będą one musiały już spełniać normy odpowiednio Euro 3 i Euro 5.

W drugim etapie, od 1 lipca 2026 roku zakazane będzie poruszanie się w Krakowie  samochodami benzynowymi poniżej normy Euro 3 oraz tych z silnikiem diesla poniżej normy Euro 5.

Obywatele miasta Krakowa, którzy posiadają auta nie spełniające odpowiednich norm – będą musieli korzystać z nich wyłącznie poza granicami miasta, a do swojego samochodu dojechać będą musieli np. za pomocą komunikacji podmiejskiej. Właściciele samochodów o wysokim poziomie emisji spoza Krakowa – o ile wjadą do tego miasta: narażą się na wysokie kary finansowe.

– Z obostrzeń zwolnione mają być: pojazdy historyczne, auta specjalne, m.in. kampery, bankowozy, food trucki czy karawany, samochody służb ratunkowych i pojazdy należące do osób, które mają co najmniej 70 lat i są prowadzone w trakcie wjazdu i poruszania się w strefie wyłącznie przez właścicieli – podaje RMF FM.

Smog samochodowy

Strefy Czystego Transportu (SCT) od wielu lat funkcjonują w wielu krajach UE. W Polsce wcześniej nikt się nie przejął, że takie strefy należy wprowadzać. Dopiero teraz słychać w mediach larum, bo okazało się, że dotyczyć ma nas wymuszony kamieniami milowymi UE obowiązek wprowadzenia SCT. Strefy Czystego Transportu mają powstać obowiązkowo we wszystkich miastach powyżej 100 000 mieszkańców w pierwszym kwartale 2025 roku. Będzie to trudne, bo w mojej ocenie z polskich miast tylko Kraków do tego zadania poważnie się przygotowuje – komentuje  Krzysztof Kopta, ekspert Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji.

Tymczasem właśnie w Polsce obowiązek wymiany najstarszych, a więc i najbardziej obciążających smogiem drogowym aut – to sprawa niezwykle pilna. Średni wiek samochodu poruszającego się po polskich drogach wynosi ok. 14 lat. Dla porównania w przypadku Niemiec to dziewięć lat, a Wielkiej Brytanii niecałe osiem lat.

W Polsce samochody osobowe nowe, czteroletnie lub młodsze stanowią tylko 12 proc. parku. Samochody osobowe w wieku od pięciu do dziesięciu lat stanowią 18 proc. parku, zaś auta liczące od jedenastu do dwudziestu lat – 55 proc. Najstarszych, ponad dwudziestoletnich, jeździ po Polsce aż 15 proc.

– Wygoda, jaką oferują samochody, przesłania tragiczne skutki, jakie one powodują. W miastach motoryzacja stanowi zagrożenie nr 1 z uwagi na emisję o dużym stężeniu, zlokalizowaną na wysokości nosa małego dziecka. Od samochodu, choćbyśmy chcieli, nie da się uciec, bo mieszkamy, pracujemy, uczymy się i odpoczywamy przy ulicach, gdzie cały czas oddychamy spalinami – mówi Krzysztof Kopta.

 

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (1)


czytelnik

Komentarz #217079 dodany 2022-11-27 18:47:54

O, to Pan przewodniczący sejmiku jest niezadowolony.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Gospodarka i samorząd
css.php
Copyright © 2024