Reklama

AD1A PTAK GARDEN WARSAW EXPO [19.11-19.12.24]

Pierwsza w Polsce strefa zakazana dla największych samochodowych trucicieli

Pierwsza w Polsce strefa zakazana dla największych samochodowych trucicieli
Bartłomiej Leśniewski
25.11.2022, o godz. 8:45
czas czytania: około 3 minut
1

Krakowscy radni przegłosowali uchwałę o powołaniu pierwszej w Polsce Strefy Czystego Transportu. Obejmie ona całe miasto.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1a regionalne Radomsko [31.10 – 2.12.2024]

– Pierwsze ograniczenia wejdą w życie od połowy 2024 roku, ostrzejsze zasady dwa lata później. Wtedy najstarsze i emitujące najwięcej spalin pojazdy, nie będą mogły poruszać się po Krakowie – relacjonuje RMF FM.

Normy Euro

Strefa zostanie wprowadzona w dwóch etapach. W pierwszym, od 1 lipca 2024 roku do miasta nie będą mogły wjechać samochody osobowe o napędzie benzynowym nie spełniające normy Euro 1 oraz diesle poniżej normy Euro 2, czyli pojazdy mające obecnie 26-30 lat. W przypadku samochodów rejestrowanych po 1 marca przyszłego roku, będą one musiały już spełniać normy odpowiednio Euro 3 i Euro 5.

W drugim etapie, od 1 lipca 2026 roku zakazane będzie poruszanie się w Krakowie  samochodami benzynowymi poniżej normy Euro 3 oraz tych z silnikiem diesla poniżej normy Euro 5.

Obywatele miasta Krakowa, którzy posiadają auta nie spełniające odpowiednich norm – będą musieli korzystać z nich wyłącznie poza granicami miasta, a do swojego samochodu dojechać będą musieli np. za pomocą komunikacji podmiejskiej. Właściciele samochodów o wysokim poziomie emisji spoza Krakowa – o ile wjadą do tego miasta: narażą się na wysokie kary finansowe.

– Z obostrzeń zwolnione mają być: pojazdy historyczne, auta specjalne, m.in. kampery, bankowozy, food trucki czy karawany, samochody służb ratunkowych i pojazdy należące do osób, które mają co najmniej 70 lat i są prowadzone w trakcie wjazdu i poruszania się w strefie wyłącznie przez właścicieli – podaje RMF FM.

Smog samochodowy

Strefy Czystego Transportu (SCT) od wielu lat funkcjonują w wielu krajach UE. W Polsce wcześniej nikt się nie przejął, że takie strefy należy wprowadzać. Dopiero teraz słychać w mediach larum, bo okazało się, że dotyczyć ma nas wymuszony kamieniami milowymi UE obowiązek wprowadzenia SCT. Strefy Czystego Transportu mają powstać obowiązkowo we wszystkich miastach powyżej 100 000 mieszkańców w pierwszym kwartale 2025 roku. Będzie to trudne, bo w mojej ocenie z polskich miast tylko Kraków do tego zadania poważnie się przygotowuje – komentuje  Krzysztof Kopta, ekspert Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji.

Tymczasem właśnie w Polsce obowiązek wymiany najstarszych, a więc i najbardziej obciążających smogiem drogowym aut – to sprawa niezwykle pilna. Średni wiek samochodu poruszającego się po polskich drogach wynosi ok. 14 lat. Dla porównania w przypadku Niemiec to dziewięć lat, a Wielkiej Brytanii niecałe osiem lat.

W Polsce samochody osobowe nowe, czteroletnie lub młodsze stanowią tylko 12 proc. parku. Samochody osobowe w wieku od pięciu do dziesięciu lat stanowią 18 proc. parku, zaś auta liczące od jedenastu do dwudziestu lat – 55 proc. Najstarszych, ponad dwudziestoletnich, jeździ po Polsce aż 15 proc.

– Wygoda, jaką oferują samochody, przesłania tragiczne skutki, jakie one powodują. W miastach motoryzacja stanowi zagrożenie nr 1 z uwagi na emisję o dużym stężeniu, zlokalizowaną na wysokości nosa małego dziecka. Od samochodu, choćbyśmy chcieli, nie da się uciec, bo mieszkamy, pracujemy, uczymy się i odpoczywamy przy ulicach, gdzie cały czas oddychamy spalinami – mówi Krzysztof Kopta.

 

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (1)


czytelnik

Komentarz #217079 dodany 2022-11-27 18:47:54

O, to Pan przewodniczący sejmiku jest niezadowolony.

Reklama

ad2 odpady budowlane [04.11-03.12.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Gospodarka i samorząd
css.php
Copyright © 2024