Reklama

AD1A PTAK GARDEN WARSAW EXPO [19.11-19.12.24]

Piotr Woźny: zmiany w programie "Czyste Powietrze" są nieuniknione [WYWIAD]

Piotr Woźny: zmiany w programie
02.09.2019, o godz. 10:28
czas czytania: około 7 minut
0

Z Piotrem Woźnym, pełnomocnikiem prezesa Rady Ministrów ds. programu „Czyste Powietrze”, a od piątku 30 sierpnia, prezesem NFOŚiGW, o działaniach zmierzających do poprawy stanu powietrza rozmawia Piotr Talaga.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1 Regionalne Leszno [05.11 – 25.11.2024]

Program „Czyste Powietrze” i ulga termomodernizacyjna skierowane są do właścicieli i współwłaścicieli domów jednorodzinnych. Budynki wielorodzinne (szczególnie komunalne budynki wielorodzinne) były do tej pory pozbawione praktycznego instrumentu wsparcia przy ich termomodernizacji i wymianie przestarzałych pieców. Po środki z Funduszu Termomodernizacji i Remontów aplikowały do tej pory jedynie spółdzielnie mieszkaniowe i wspólnoty mieszkaniowe. Również to zaniedbanie jest naprawiane – na jednym z kilku najbliższych posiedzeń Rady Ministrów pojawi się nowelizacja ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów, która wprowadzi mechanizm wsparcia jednostek samorządu terytorialnego w remoncie i termomodernizacji komunalnych budynków wielorodzinnych. Działanie to będzie finansowane ze środków Funduszu Termomodernizacji i Remontów i z całą pewnością stanowić będzie istotne wsparcie jednostek samorządu terytorialnego w poprawie efektywności energetycznej i zmniejszeniu niskiej emisji, pochodzącej z należących do nich zasobów mieszkaniowych.

W ostatnich tygodniach pojawiały się informacje o planowanych zmianach w programie „Czyste Powietrze”. Na czym one będą polegały?

Warto pamiętać, że dzisiaj program „Czyste Powietrze” realizowany jest jedynie ze środków krajowych, a Polska nie korzysta dla jego potrzeb ze środków unijnych. Mamy zatem szansę przygotować w pełni efektywny system dystrybucji środków publicznych, który po zaakceptowaniu go przez Komisję Europejską będzie stanowił jeden z fundamentów wydatkowania środków na walkę ze smogiem w przyszłej perspektywie budżetowej UE na lata 2021-2027. Pamiętajmy, że w realizowanej aktualnie perspektywie budżetowej Unii Europejskiej na lata 2014-2020 Polska nie zadbała o środki finansowe adresowane na walkę z niską emisją (nie licząc środków dedykowanych tylko dla Śląska czy 100 milionów euro przeznaczonych przez Małopolskę na wsparcie wymiany przestarzałych pieców). Musimy zatem przede wszystkim naprawić to zaniedbanie w przyszłej perspektywie budżetowej. Komisja Europejska jest dla polskiego rządu kluczowym partnerem w dyskusji na temat sposobu finansowania poprawy jakości powietrza w Polsce.

Poprawa jakości powietrza to także rozwój ekomobilności. W przypadku komunikacji miejskiej zmiany są widoczne. Zdecydowanie gorzej z indywidualnymi wyborami Polaków. Pod względem liczby rejestrowanych pojazdów elektrycznych jesteśmy na jednym z ostatnich miejsc w Europie. Jakie są tego przyczyny i jak można to zmienić?

Elektromobilność jest światowym trendem, a Polska nie chce i nie może pozostać w tyle. Wykorzystujemy nasz potencjał, wzmacniamy go i zajmujmy na tym rynku możliwie jak najlepsze miejsce. Stawiamy na polską myśl technologiczną i na umiejętności naszych rodaków. Należy zaznaczyć, że warunkiem sukcesu były stworzenie podstaw dla ekosystemu elektromobilności w Polsce, koordynacja działań w zakresie jej rozwoju, stymulowanie popytu na pojazdy elektryczne oraz wzorcowa rola administracji. Jako rząd udzieliliśmy legislacyjnego i finansowego wsparcia po stronie zarówno podażowej (produkcja), jak i popytowej (rynek). Można powiedzieć, że etap tworzenia otoczenia prawnego dla rozwoju elektromobilności mamy za sobą.

Ucieczka do przodu – w nowe technologie – stwarza możliwość włączenia się polskich firm i instytucji w atrakcyjny i rozwijający się na świecie kierunek produkcji oraz eksploatacji napędów elektrycznych, także dla autobusów elektrycznych, które w Polsce z sukcesem produkujemy. Szacuje się, że do 2030 roku udział e-busów przekroczy 50% całego taboru w Europie. W polskich miastach jeździ już prawie 200 autobusów elektrycznych (najwięcej w Zielonej Górze – 45) oraz 145 „bateryjnych” trolejbusów. Na ten i przyszły rok spodziewany jest zakup ponad 240 kolejnych autobusów (największe zamówienie, 130 sztuk, z Warszawy).

Rozwój elektromobilności na świecie wymaga uruchomienia nowych mocy produkcyjnych dla źródeł energii elektrycznej instalowanej w środkach transportu. Dlatego aktywnie uczestniczymy w unijnej inicjatywie Battery Alliance, której celem jest połączenie wysiłków europejskich państw oraz firm na rzecz budowy silnego europejskiego przemysłu bateryjnego.


Rozmowa z Piotrem Woźnym została przeprowadzona 27 sierpnia. Trzy dni później, w piątek, 30 sierpnia został on powołany na prezesa Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Nominację przyjął z rąk ministra środowiska Henryka Kowalczyka. Woźny został wybrany na stanowisko w ramach konkursu na szefa NFOŚiGW.

Tagi:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad2 odpady budowlane [04.11-03.12.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Smog i ochrona powietrza
css.php
Copyright © 2024