Piotr Woźny: zmiany w programie "Czyste Powietrze" są nieuniknione [WYWIAD]

Piotr Woźny: zmiany w programie
02.09.2019, o godz. 10:28
czas czytania: około 7 minut
0

Z Piotrem Woźnym, pełnomocnikiem prezesa Rady Ministrów ds. programu „Czyste Powietrze”, a od piątku 30 sierpnia, prezesem NFOŚiGW, o działaniach zmierzających do poprawy stanu powietrza rozmawia Piotr Talaga.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Program „Czyste Powietrze” i ulga termomodernizacyjna skierowane są do właścicieli i współwłaścicieli domów jednorodzinnych. Budynki wielorodzinne (szczególnie komunalne budynki wielorodzinne) były do tej pory pozbawione praktycznego instrumentu wsparcia przy ich termomodernizacji i wymianie przestarzałych pieców. Po środki z Funduszu Termomodernizacji i Remontów aplikowały do tej pory jedynie spółdzielnie mieszkaniowe i wspólnoty mieszkaniowe. Również to zaniedbanie jest naprawiane – na jednym z kilku najbliższych posiedzeń Rady Ministrów pojawi się nowelizacja ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów, która wprowadzi mechanizm wsparcia jednostek samorządu terytorialnego w remoncie i termomodernizacji komunalnych budynków wielorodzinnych. Działanie to będzie finansowane ze środków Funduszu Termomodernizacji i Remontów i z całą pewnością stanowić będzie istotne wsparcie jednostek samorządu terytorialnego w poprawie efektywności energetycznej i zmniejszeniu niskiej emisji, pochodzącej z należących do nich zasobów mieszkaniowych.

W ostatnich tygodniach pojawiały się informacje o planowanych zmianach w programie „Czyste Powietrze”. Na czym one będą polegały?

Warto pamiętać, że dzisiaj program „Czyste Powietrze” realizowany jest jedynie ze środków krajowych, a Polska nie korzysta dla jego potrzeb ze środków unijnych. Mamy zatem szansę przygotować w pełni efektywny system dystrybucji środków publicznych, który po zaakceptowaniu go przez Komisję Europejską będzie stanowił jeden z fundamentów wydatkowania środków na walkę ze smogiem w przyszłej perspektywie budżetowej UE na lata 2021-2027. Pamiętajmy, że w realizowanej aktualnie perspektywie budżetowej Unii Europejskiej na lata 2014-2020 Polska nie zadbała o środki finansowe adresowane na walkę z niską emisją (nie licząc środków dedykowanych tylko dla Śląska czy 100 milionów euro przeznaczonych przez Małopolskę na wsparcie wymiany przestarzałych pieców). Musimy zatem przede wszystkim naprawić to zaniedbanie w przyszłej perspektywie budżetowej. Komisja Europejska jest dla polskiego rządu kluczowym partnerem w dyskusji na temat sposobu finansowania poprawy jakości powietrza w Polsce.

Poprawa jakości powietrza to także rozwój ekomobilności. W przypadku komunikacji miejskiej zmiany są widoczne. Zdecydowanie gorzej z indywidualnymi wyborami Polaków. Pod względem liczby rejestrowanych pojazdów elektrycznych jesteśmy na jednym z ostatnich miejsc w Europie. Jakie są tego przyczyny i jak można to zmienić?

Elektromobilność jest światowym trendem, a Polska nie chce i nie może pozostać w tyle. Wykorzystujemy nasz potencjał, wzmacniamy go i zajmujmy na tym rynku możliwie jak najlepsze miejsce. Stawiamy na polską myśl technologiczną i na umiejętności naszych rodaków. Należy zaznaczyć, że warunkiem sukcesu były stworzenie podstaw dla ekosystemu elektromobilności w Polsce, koordynacja działań w zakresie jej rozwoju, stymulowanie popytu na pojazdy elektryczne oraz wzorcowa rola administracji. Jako rząd udzieliliśmy legislacyjnego i finansowego wsparcia po stronie zarówno podażowej (produkcja), jak i popytowej (rynek). Można powiedzieć, że etap tworzenia otoczenia prawnego dla rozwoju elektromobilności mamy za sobą.

Ucieczka do przodu – w nowe technologie – stwarza możliwość włączenia się polskich firm i instytucji w atrakcyjny i rozwijający się na świecie kierunek produkcji oraz eksploatacji napędów elektrycznych, także dla autobusów elektrycznych, które w Polsce z sukcesem produkujemy. Szacuje się, że do 2030 roku udział e-busów przekroczy 50% całego taboru w Europie. W polskich miastach jeździ już prawie 200 autobusów elektrycznych (najwięcej w Zielonej Górze – 45) oraz 145 „bateryjnych” trolejbusów. Na ten i przyszły rok spodziewany jest zakup ponad 240 kolejnych autobusów (największe zamówienie, 130 sztuk, z Warszawy).

Rozwój elektromobilności na świecie wymaga uruchomienia nowych mocy produkcyjnych dla źródeł energii elektrycznej instalowanej w środkach transportu. Dlatego aktywnie uczestniczymy w unijnej inicjatywie Battery Alliance, której celem jest połączenie wysiłków europejskich państw oraz firm na rzecz budowy silnego europejskiego przemysłu bateryjnego.


Rozmowa z Piotrem Woźnym została przeprowadzona 27 sierpnia. Trzy dni później, w piątek, 30 sierpnia został on powołany na prezesa Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Nominację przyjął z rąk ministra środowiska Henryka Kowalczyka. Woźny został wybrany na stanowisko w ramach konkursu na szefa NFOŚiGW.

Tagi:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Smog i ochrona powietrza
css.php
Copyright © 2024