PKP Cargo chce zbudować lokomotywę na wodór

PKP Cargo chce zbudować lokomotywę na wodór
sm
20.11.2018, o godz. 9:51
czas czytania: około 2 minut
0

Spółka H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych z Poznania przystąpiła do porozumienia PKP Cargo i Jastrzębskiej Spółki Węglowej w sprawie budowy lokomotyw wodorowych. Dzięki temu będzie możliwe zbudowanie prototypu nowej, polskiej lokomotywy wodorowej.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

List intencyjny w tej sprawie podpisała PKP Cargo i Jastrzębska Spółka Węglowa. Teraz do projektu przystąpiła FPS. Porozumienie dotyczy wspólnych, innowacyjnych przedsięwzięć związanych z komercyjnym wykorzystaniem paliwa wodorowego na kolei. Strony będą współpracować przy badaniach i pracach nad produkcją nowych typów taboru kolejowego o napędzie wodorowym.

Wodór można wyodrębnić z gazu koksowniczego, który jest produktem ubocznym podczas koksowania węgla. Wyseparowany i oczyszczony wodór może być wykorzystywany do produkcji ekologicznej i bezemisyjnej energii elektrycznej, a także ciepła, może również stanowić źródło energii dla różnego rodzaju pojazdów.

Odbiorcą wodoru może być kolej, ale najpierw trzeba zbudować lokomotywy z takim napędem. Projektu i budowy takich lokomotyw ma się podjąć Fabryka Pojazdów Szynowych (spółka córka zakładów H.Cegielski-Poznań). Najpierw jednak PKP Cargo przekaże lokomotywy do testowania innowacyjnego napędu – to będzie pierwszy etap przed zbudowaniem prototypu nowej, polskiej lokomotywy wodorowej.

– Cieszę się, że udało się pozyskać do tego projektu polskiego producenta taboru kolejowego. To trzeci, ważny podmiot, bez którego zaangażowania budowa lokomotywy wodorowej byłaby niemożliwa – powiedział Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo.

Warsewicz uważa, że FPS ma doświadczenie i kompetencje niezbędne do prowadzenia prac projektowych i testowych. Prezes PKP Cargo wskazał też na korzyści, jakie odniesie przewoźnik dzięki realizacji programu wodorowego, gdyż stanie się bardziej konkurencyjny na rynku przewozowym. – Mam nadzieję, że w najbliższej przyszłości będziemy mogli zaprezentować efekt pracy naszych podmiotów. Chcemy korzystać z tego rozwiązania, gdy już trafi na rynek – powiedział Warsewicz.

Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel zwrócił uwagę, że do tej pory nikt w Polsce nie podjął się budowy lokomotywy o napędzie wodorowym. – Zakładam, że projekt zakończy się sukcesem, bo przecież trzech partnerów z takimi doświadczeniami, kompetencjami rzadko się spotyka i oni muszą po prostu dać radę. Co do tego nie ma żadnych wątpliwości – stwierdził Andrzej Bittel.

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Drogi i komunikacja
css.php
Copyright © 2024