Zarząd PKP Polskie Linie Kolejowe i organizacja Rail Forum Europe zorganizowały w PE w Brukseli wydarzenie dotyczące inwestycji w infrastrukturę kolejową.
Z myślą o wojnie i…
Merchel przedstawił m.in. sytuację na przejściach granicznych z Ukrainą. „PKP Polskie Linie kolejowe w pierwszych dniach wojny w ubiegłym roku rozpoczęły inwestycję w ich rozbudowę. Między Polską a Ukrainą funkcjonowało kiedyś osiem przejść granicznych. W ubiegłym roku był czynne tylko trzy. Następnie otworzyliśmy dwa kolejne. W ciągu krótkiego czasu wydaliśmy kilkadziesiąt milionów euro, żeby przywrócić ruch” – powiedział.
Dodał, że spółka pracuje obecnie nad projektem budowy szybkich połączeń między Polską a Lwowem i Kijowem. „Myślę, ze wspólnie z kolejami ukraińskimi jesteśmy w stanie wybudować nowe odcinki linii. Oczywiście liczmy na wsparcie instytucji europejskich w celu pozyskania finansowania” – powiedział.
… i okresie powojennym
Wskazał, że spółka jest na końcowym etapie realizacji największego w historii PLK programu inwestycyjnego. „Wydatkowanych będzie ponad 70 mld zł, z czego ok. 40 mld zł to środki unijne, a reszta to środki budżetu państwa. Mamy przygotowaną dokumentację. Aplikujemy o środki, jednak decyzje w Brukseli się opóźniają. To niezwykle ważne, bo ma częściowo negatywny wpływ na branżę budowlaną, która też czeka z niecierpliwością na uruchomienie nowych inwestycji” – powiedział.
Podkreślił, że spółka PKP PLK pracuje nad modernizacją linii Rail Baltica, łączącą kraje bałtyckie z Europą. „Zrealizowaliśmy połowę trasy, kraje bałtyckie również pracują nad swoją częścią projektu. Zakładamy, że do końca obecnej perspektywy unijnej prace zostaną zrealizowane” – powiedział.
„Niezwykle ważnym projektem jest też budowa korytarza Rail Carpatia. Trwa rewizja regulacji dot. sieci TENT w UE. Zdajemy sobie sprawę, że Ukraina nie jest jeszcze w UE, ale prace nad projektem są bardzo zaawansowane” – wskazał
Komentarze (0)