PKP zarządza ponad 2,5 tys. dworcami kolejowymi. Tylko co czwarty obsługuje podróżnych. To właśnie spośród 600 obiektów zarządzająca nimi spółka PKP PLK wytypowała niemal 200, które przejdą gruntowną modernizację i przebudowę. Na liście udostępnionej przez PKP znalazły się dworce zarówno w dużych miastach, jak i mniejszych miejscowościach.
Na niektórych prace albo już się zakończyły (jak np. poznański Dworzec Zachodni, Miechowo w Małopolsce czy dolnośląskie dworce w Siechnicach, Świętej Katarzynie, Smardzowie Wrocławskim, Jaworze i Strzelinie) albo właśnie trwają. Inne są na etapie projektowania.
Plany na rok 2019
W 2018 r. zawarto kolejne umowy na prace budowlane i projektowe. Przebudowywane są właśnie m.in. dworce w Chojnowie (prace przy zabytkowym budynku, w którym znajduje się m.in. punkt przedszkolny, potrwają do jesieni), Białymstoku (zakończy się wiosną 2020 r., do tego czasu pasażerowie będą korzystać z dworca tymczasowego).
Umowy projektowe podpisano dla ośmiu dolnośląskich dworców: Boguszów Gorce Zachód, Bolesławiec, Imbramowice, Kąty Wrocławskie, Malczyce, Smolec, Szklarska Poręba Górna i Wałbrzych Główny.
Priorytet w przebudowie mają dworce położone przy zmodernizowanych liniach kolejowych, będących w trakcie przebudowy, ewentualnie do przebudowy zaplanowanych.
Prawie 60 dworców do 2022 r.
Pod koniec grudnia Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisało 11 umów o dofinansowaniu inwestycji kolejowych wartych ponad 605 mln zł. Unijne dofinansowanie wyniesie 412 mln zł.
Pieniądze zostaną wydane na przebudowę lub budowę 59 dworców. Do końca 2021 r. w województwie pomorskim będzie to 21 obiektów: Pomiechówek, Chałupy, Żelistrzewo, Pruszcz Gdański, Jurata, Gdańsk Główny, Gdańsk Oliwa, Gdańsk Wrzeszcz, Prabuty, Pszczółki, Szymankowo, Tczew, Susz, Hel, Jastarnia, Kuźnica, Mrzezino, Puck, Reda, Swarzewo, Władysławowo.
W województwach lubuskim i wielkopolskim inwestycje zaplanowano do połowy 2022 r. Obejmą 10 dworców: Babimost, Gorzów Wlkp., Nowiny Wielkie, Rzepin, Sulechów, Świebodzin, Witnica, Nowy Tomyśl, Opalenica, Palędzie.
W województwie małopolskim to z kolei: Sędziszów Małopolski, Biadoliny, Czarna Tarnowska, Sterkowiec, Jasień Brzeski, Kraków Swoszowice, Radymno, Rzeszów Główny, Stalowa Wola Rozwadów.
Część z obiektów ma powstać jako tzw. dworce systemowe. PKP zamierza też przeznaczyć część powierzchni dworców przeznaczać na pod wynajem na działalność handlową i usługową.
Z mapą dworców przeznaczonych do przebudowy można zapoznać się tutaj.
Źródło: muratorplus.pl
Komentarze (0)