Dotychczasowe przepisy Ustawy z 10 marca 2006 r. o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej (zw. dalej ustawą) – zgodnie z nazwą aktu prawnego – nie przewidywały możliwości ubiegania się przez rolników o zwrot podatku akcyzowego zawartego w innym rodzaju paliwa niż normatywny olej napędowy. W kontekście biopaliw rozwiązanie takie podyktowane było preferencyjnym ich opodatkowaniem. W trakcie funkcjonowania programu „Pomoc operacyjna w zakresie biopaliw”stawka podatku akcyzowego na biodiesel wynosiła 1 gr/l, zatem nie było uzasadnienia dla zwrotu podatku akcyzowego. W związku z zakończeniem pomocy z dniem 30 kwietnia br. sytuacja uległa zmianie. Dlatego Krajowa Izba Biopaliw wspólnie z Krajową Radą Izb Rolniczych wystąpiła do ministra rolnictwa, Marka Sawickiego, z inicjatywą rozszerzenia przepisów ustawy o biodiesel wykorzystywany w rolnictwie.
Stuprocentowy biodiesel jest obecnie mało popularny z uwagi na niewielką liczbę samochodów osobowych i flot pojazdów użytkowych, które mogą być zasilane tym paliwem z technicznego punktu widzenia. Inaczej kwestia ta wygląda w przypadku maszyn rolniczych, w szczególności starszych modeli ciągników, które z powodzeniem mogą być zasilane czystymi estrami lub ich domieszkami większymi niż w normatywnym ON. W dodatku coraz więcej producentów proponuje ciągniki i kombajny o potwierdzonych w kartach specyfikacji technicznych możliwościach zasilania biodieslem.          
Wsparcie w wysokości 0,85 zł/l powoduje, że po uzyskaniu zwrotu akcyzy finalna cena paliwa, biorąc za przykład średnią cenę ON z 1 czerwca br., tj. 5,00 zł/l, wynosi 4,15 zł/l. Tego samego dnia średnia cena B100 na stacjach wyniosła 4,46 zł/l. Zatem w przypadku zakupu tego paliwa przez rolnika i uzyskania zwrotu podatku akcyzowego, ostateczna cena wyniosłaby 3,61 zł/l. Biorąc pod uwagę fakt, że do każdego hektara użytku rolnego przysługuje zwrot podatku akcyzowego od 86 litrów zakupionego paliwa rolniczego, w przypadku gospodarstwa średniej wielkości użycie B100 umożliwi rolnikowi zaoszczędzenie nawet kilku tysięcy zł.
Stabilizacja na korzyść B100 to nie tylko bezpośrednie korzyści finansowe dla rolników, bowiem produkcja biokomponentów jest ściśle powiązana z rynkiem rolnym z uwagi na wykorzystywany surowiec. Zwiększenie popytu na biopaliwa wśród rolników jest więc rozwiązaniem łańcuchowym, wpływającym na stabilizację i wzrost cen surowca rolniczego.
W kontekście konieczności realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego, który na 2011 r. ustalony został na poziomie 6,2% wartości energetycznej ogólnej ilości paliw transportowych wprowadzonych na rynek krajowy, wzrost popytu na biodiesel to krok w kierunku ekonomizacji tego obowiązku. Pozwoli również na lepsze wykorzystanie obecnych mocy wytwórczych polskich firm. Wprowadzenie sugerowanego przez KIB i KRIR rozwiązania nie zwiększy kwoty środków budżetowych przeznaczonych na realizację pomocy dla rolników. Zmianie za to ulegnie struktura zużycia ON w stosunku do biodiesla w produkcji rolniczej, ze wszelkimi wymienionymi korzyściami, rozszerzając je o równie istotny aspekt środowiskowy związany z redukcją emisji gazów cieplarnianych pochodzących z rolnictwa.
 
Adam Stępień, Krajowa Izba Biopaliw