Truizmem jest stwierdzenie, iż udzielenie odpowiedzi na pytanie, na jakie cele może pobierać wodę przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne (dalej także: PWK), nie jest zadaniem łatwym, oczywistym i jednoznacznym. Z jednej strony od kilku lat w obiegu funkcjonuje stanowisko prezentowane chociażby przez Izbę Gospodarczą „Wodociągi Polskie”, w świetle którego PWK – z racji swego statusu oraz specyfiki wykonywanych zadań – może pobierać wodę wyłącznie dla celów zbiorowego zaopatrzenia w nią ludności. 

Z drugiej strony nie sposób nie zauważyć, iż organy Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie konsekwentnie prezentują pogląd, w świetle którego przy kwalifikacji celu poboru wody na potrzeby zaopatrzenia w wodę podmiotów publicznych oraz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą należy przyjąć cel poboru wody powiązany z działalnością PWK, a nie wiązać ten cel ze sposobem jej wykorzystania przez ostatecznego odbiorcę usług.

W efekcie zarządy zlewni wielokrotnie wskazywały, iż przedmiotowy cel odpowiada celowi poboru wód określonemu w art. 274 pkt 2 lit. za Ustawy z 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (DzU z 2021 r. poz. 2233, ze zm.; dalej: u.p.w.) oraz w § 5 ust. 1 pkt 27 Rozporządzenia Rady Ministrów z 22 grudnia 2017 r. w sprawie jednostkowych stawek opłat za usługi wodne (Dz...