Z obserwacji rynku usług związanych z utrzymaniem czystości i porządku w gminach wynika, iż gminy niejednokrotnie mają problem z ustaleniem, jakie koszty kwalifikują się do pokrycia ich ze środków pochodzących z zebranych od właścicieli nieruchomości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Odpowiedzi na to pytanie dostarcza art. 6r Ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j.: DzU z 2013 r. poz. 1399, ze zm.; dalej: u.c.p.g.). Treść tego przepisu nie rozwiewa jednak wszystkich wątpliwości pojawiających się w praktyce, w szczególności nie jest jasne, czy z opłat może być pokryty koszt czyszczenia ulic gminnych (przy założeniu, że obowiązek ten obciąża gminę) oraz koszt opróżniania koszy ulicznych.

Koszty systemu a zadania gminy

Należy wskazać, że zgodnie z art. 6r ust. 2 u.c.p.g., ?z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi gmina pokrywa koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, które obejmują koszty:

1)    odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych,

2)    tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych,

3)    obsługi administracyjnej tego systemu,

4)    edukacj...