Artykuł omawia dopuszczenie do udziału w postępowaniu sądowo-administracyjnym.

Komentarz do postanowienia Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 8 października 2013 r. II OZ 787/131.

Postanowienie

Przymiot strony w postępowaniu kwestionującym rozporządzenie o ustanowieniu strefy ochronnej ujęć wody podziemnej, kształtowany jest na innych zasadach aniżeli w postępowaniu administracyjnym regulowanym przepisami k.p.a. Naruszenie interesu prawnego lub uprawnienia otwiera dopiero drogę do merytorycznego rozpoznania (oceny) rozporządzenia. Ocena ta zaś dotyczy rodzaju naruszenia interesu prawnego lub uprawnienia podmiotu, kwestionującego przed sądem administracyjnym legalność ustanowienia strefy ochronnej. Natomiast inny podmiot, który nie wniósł skutecznie skargi do sądu administracyjnego we własnym interesie, nie może skutecznie ubiegać się o dopuszczenie do udziału w postępowaniu sądowo-administracyjnym. Może natomiast, po spełnieniu określonych, ustawowych warunków, wnieść skargę we własnym imieniu na podstawie art. 63 ust. 1 ustawy z 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie.

Komentarz

W uzasadnieniu prawnym komentowanego postanowienia NSA odniósł się do takich zagadnień jak dopuszczenie danego podmiotu w charakterze uczestnika postępowania (art. 33 §2 Ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami ...