Odbiorcy usług wodociągowo-kanalizacyjnych, zgodnie z regulacjami wynikającymi wprost z obowiązujących w Polsce przepisów, podlegają szczególnej ochronie m.in. poprzez przyznanie im określonych praw, które nie mają mocy obowiązującej w innych obszarach obrotu gospodarczego i na innych, nieregulowanych przez władzę publiczną, rynkach. Mowa tu np. o przepisach Ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków i aktów wykonawczych do niej, zapisach Kodeksu cywilnego, Ustawy z 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów, a także regulaminów zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, stanowiących akty prawa miejscowego.

Można wyróżnić kilka podstawowych uprawnień przyznanych konsumentom, które - w symetrii - konstytuują po stronie przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego odpowiadające im obowiązki. Są to prawo do powszechnego dostępu do usług wod-kan (o ile istnieją techniczne warunki ich świadczenia), do zaopatrzenia w wodę spełniającą wymagania dotyczące jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi, do rozliczeń za usługi wod-kan na podstawie określonych w taryfach cen i stawek opłat oraz do pełnej, rzetelnej i wyczerpującej informacji o warunkach świadczonych usług, której zakres określają ustawy.
Sprawy z zakresu dostarczania wody i odprowadzania śc...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?