Zgodnie z tzw. dyrektywą ściekową, państwa członkowskie Unii Europejskiej muszą zapewnić kompletne systemy odbierania ścieków komunalnych wszystkim aglomeracjom o parametrze RLM równym 2000 i wyższym. Zastosowanie pojedynczych systemów zapewniających ten sam poziom ochrony środowiska jest możliwe przy nadmiernych kosztach lub braku korzyści środowiskowych w przypadku funkcjonowania systemów zbiorowych.

W trakcie przedakcesyjnych negocjacji uznano, że całe terytorium Polski jest obszarem wrażliwym, a więc wszystkie ścieki powstające na terenach aglomeracji muszą być poddane rygorystycznemu oczyszczaniu. Oznacza to konieczność ograniczenia emisji związków azotu i fosforu do wód oraz zmniejszenia zanieczyszczeń biodegradowalnych. Słowo ?aglomeracja? jest odmieniane przez wszystkie przypadki zarówno w dyrektywie ściekowej, jak i Krajowym Programie Oczyszczania Ścieków Komunalnych (KPOŚK), który powstał w celu prawidłowej realizacji unijnych wytycznych. Poprawność wyznaczania obszaru i granic aglomeracji ma więc fundamentalne znaczenie dla prawidłowego planowania inwestycji w zakresie gospodarki ściekowej w KPOŚK oraz oszacowania nakładów finansowych niezbędnych do realizacji planów.

Palący problem

Dość wcześnie, bo już na etapie tworzenia drugiej aktualizacji KPOŚK, pojawiły się wątpliwości co do poprawnego wyznaczenia obszaru i granic aglomeracji. Mimo to dopiero przy tworzeniu projektu czwartej aktualizacji d...