Przyjmuje się, że średnio każdy gość hotelowy produkuje kilogram odpadów w ciągu doby. Jeśli więc wielkość tę pomnożyć przez liczbę hoteli na świecie i liczbę gości hotelowych, powstaje ogromna ich ilość.

Gospodarka odpadami w hotelach jest poważnym problemem z kilku powodów. Po pierwsze, hotele potrzebują dużej powierzchni, którą mogłyby zagospodarować od frontu na potrzeby recepcji, holu, restauracji i sal bankietowych. To powoduje, że z tyłu budynku hotelowego często brakuje miejsca na składowanie odpadów. Po drugie, magazynowanie odpadów przy takich obiektach jest niepożądane z przyczyn estetycznych, a ich usuwanie powoduje z kolei hałas, który jest uciążliwy dla gości. Odpady w hotelach wytwarzają nie tylko goście. Wiele z nich powstaje w kuchni, przy sprzątaniu oraz w biurze.

Wdrażanie 3xR
W systemie zarządzania odpadami w hotelach priorytetem powinno być eliminowanie odpadów u źródła. W wielu hotelach obowiązuje już taki system redukcji odpadów (dotyczy on używania ręczników i pościeli). Hotele zachęcają gości do ponownego użycia ręczników i ograniczania zmian pościeli. Takie postępowanie oszczędza ogromne ilości wody, energii oraz środków do prania przechowywanych w opakowaniach, które po zużyciu staną się odpadami. W niektórych hotelach zaczyna się praktykować zaopatrywanie pokoi w mydło i szampon w opakowaniach nie jednorazo...