Azbestowa porażka
Delegatura NIK w Lublinie skontrolowała sześć urzędów gmin, pięć starostw powiatowych, Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego oraz Lubelski Urząd Wojewódzki pod kątem działań organów administracji publicznej w zakresie oczyszczania terenu województwa lubelskiego z azbestu. Izba negatywnie oceniła ten obszar aktywności władz i podkreślała, że brak działań w tym zakresie może spowodować niewywiązanie się z obowiązku usunięcia azbestu i wyrobów go zawierających ze środowiska w planowanym czasie, czyli do końca 2032 r. Wśród postawionych zarzutów znalazła się m.in. nieprawidłowo prowadzona inwentaryzacja azbestu, co przełożyło się na fakt, iż w kontrolowanych jednostkach nie posiadano rzetelnych informacji na temat ilości i miejsca występowania wyrobów azbestowych. W połowie badanych gmin oraz we wszystkich powiatach nie tylko zaniedbano obowiązek sporządzenia programów usuwania wyrobów zawierających azbest, ale nawet nie zaplanowano takich działań, nie wspominając już o zapewnieniu źródeł ich finansowania. W trzech gminach i pięciu powiatach nie wskazano miejsc składowania odpadów zawierających azbest. NIK skontrolował również 12 podmiotów gospodarczych zajmujących się demontażem i składowaniem azbestu. Co prawda, większość z nich prawidłowo magazynowała i składowała odpady azbestowe, jednak w trzech ujawniono nieprawidłowości polegające na naruszeniu zasad BHP. Kontrola wykazała również, że żaden z powiatów nie ubiegał się o środki zewnętrzne na usuwanie azbestu.
 
Konieczna nowelizacja
Krajowa Rada RIO zwróciła uwagę, że likwidacja z dniem 1 stycznia br. gminnych funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej spowodowała niemożność dotowania budowy przydomowych oczyszczalni ścieków. Zdaniem RIO, włączenie środków funduszy do budżetów gmin zamknęło możliwość dofinansowania osobom fizycznym przedsięwzięć ekologicznych, podejmowanych przez osoby fizyczne. Dotacja taka jest możliwa, jednak pod pewnymi warunkami: przydomowa oczyszczalnia musi stanowić mienie komunalne, a mieszkańcy zostaną obciążeni kosztami podłączenia obiektu do budynku i eksploatacji urządzeń. Ponadto zawarte z osobami fizycznymi umowy cywilnoprawne muszą zabezpieczać oddane do korzystania mienie komunalne. RIO wskazuje zatem na pilną potrzebę zmiany w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, a także na nowelizację ustawy Prawo ochrony środowiska, która pozwoli gminie na realizację z jej budżetu również innych programów prośrodowiskowych (np. dotyczących likwidacji azbestu czy zmiany systemów grzewczych na ekologiczne).
 
Inwestycje wod-kan na start
O wykorzystanie wsparcia z PO Infrastruktura i Środowisko na projekty w zakresie uporządkowania gospodarki wodno-ściekowej chyba nie trzeba się martwić. Samorządy niemal prześcigają się w podpisywaniu umów dotyczących tego obszaru. W lutym br. dokumenty sygnowali przedstawiciele m.in. Cieszyna, Gniezna, Końskich, Oławy, Rypina, Sandomierza i Trzebiatowa. W ramach tych umów dofinansowane będą zadania na łączną sumę blisko 500 mln zł, a unijna dotacja wyniesie ponad 320 mln zł. W efekcie powstanie m.in. blisko 280 km kanalizacji sanitarnej i 19 km deszczowej, a także zostanie położonych niemal 55 km wodociągów. Wśród zadań czekających na inwestorów znajduje się też przebudowa jednej oraz modernizacja pięciu oczyszczalni ścieków, a także zmodernizowanie kilkunastu stacji uzdatniania wody. Zrealizowane będą również cztery przepompownie ścieków i kompostownia osadów ściekowych. Wszystkie przedsięwzięcia mają być zakończone najdalej w 2013 r.
 
Stara-nowa stacja
Archiwum PWiK Morąg
Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Morągu oficjalnie przekazało do użytku zmodernizowaną stację uzdatniania wody. Inwestycja obejmowała budowę nowego, żelbetowego zbiornika wody czystej (500 m3) oraz modernizację starego ujęcia wody i całkowitą wymianę technologii. Zastosowano dwustopniowy układ filtracji, który składa się z trzech filtrów biologicznych do usuwania amoniaku i trzech filtrów do likwidowania związków chemicznych i mineralnych. Dzięki inwestycji proces uzdatniania wody jest teraz zbliżony do warunków naturalnych, bez udziału jakichkolwiek chemicznych reagentów, co przyczynia się do lepszej jakości wody i niezawodności w jej dostarczaniu. Maksymalna wydajność urządzeń technologicznych nowego obiektu wynosi 136 m3/h, natomiast wydajność całej SUW to 360 m3/h. W ramach modernizacji odnowiono również budynek, który znajduje się pod opieką konserwatora zabytków. Przedsięwzięcie kosztowało 5,3 mln zł, a środki na ten cel pochodziły z niskoprocentowego kredytu (1,9 mln zł) i pożyczki Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Olsztynie (2,1 mln zł). Pozostałe nakłady poniósł PWiK.
 
Rowerzyści kontra magistrat
Stowarzyszenie Rowerowy Szczecin podsumowało ubiegłoroczne działania Urzędu Miejskiego w obszarze infrastruktury rowerowej. Niestety, raport ten wypadł na niekorzyść lokalnych władz. W 2009 r. wybudowano w Szczecinie ponad 2,2 km ścieżek rowerowych i dodatkowo zmodernizowano część tych, które już były. Ale cykliści nie mają powodów do radości – ich zdaniem, większość tych dróg to inwestycyjne buble i pokaz urzędniczych możliwości, jak można źle wydać pieniądze. Główne zarzuty to zła nawierzchnia tras rowerowych, brak ich ciągłości, a także złe wyprofilowanie. Nie zatroszczono się również o bezpieczeństwo zarówno rowerzystów, jak i pieszych oraz nie wzięto pod uwagę faktu, że ścieżki rowerowe są blokowane parkującymi samochodami. Przyczynę tych niedoróbek Stowarzyszenie upatruje w braku konsultacji społecznych i słuchaniu rad tych, którzy ze ścieżek rowerowych faktycznie korzystają.
 
Nie tylko kontrole
W 2010 r. nastąpi reforma ukierunkowana na scentralizowanie Inspekcji Ochrony Środowiska. Polegać ona będzie na odłączeniu WIOŚ-ów wraz z laboratoriami od wojewodów i podporządkowaniu ich Głównemu Inspektoratowi Ochrony Środowiska. To – wg Andrzeja Jagusiewicza, Głównego Inspektora Ochrony Środowiska – jedno z ważniejszych wyzwań, jakie stoją przed Inspekcją w tym roku. Reformie ma również towarzyszyć poszerzenie uprawnień oraz wzmocnienie skuteczności działań w ochronie przyrody – stąd pomysł na powołanie straży ochrony przyrody. Ponadto GIOŚ zapowiada uszczelnienie systemu opłat środowiskowych, intensyfikację kontroli podmiotów gospodarczych, które podlegają dyrektywie IPPC, oraz szerszy dialog z organizacjami samorządowymi, gospodarczymi i międzynarodowymi w celu wspólnego rozwiązywania problemów w obszarze zagospodarowania określonych strumieni odpadów. Ten rok upłynie również pod znakiem kontroli, ze szczególnym uwzględnieniem składowisk odpadów oraz podmiotów zajmujących się odzyskiem sprzętu elektrycznego i elektronicznego.
 
Kasa na gospodarkę odpadami
W Sosnowcu niebawem ruszy wielka ekologiczna inwestycja. Na mocy podpisanej 16 lutego br. umowy Urząd Miasta otrzymał dofinansowanie z PO Infrastruktura i Środowisko na realizację projektu pt. „Budowa kompleksowego systemu gospodarki odpadami w Sosnowcu”. Realizację zadania powierzono Miejskiemu Zakładowi Składowania Odpadów. Projekt zakłada wykonanie kwatery do deponowania odpadów o pojemności 510 tys. m3 oraz kwater do składowania odpadów azbestowych. Przewidziano także budowę zakładu obejmującego mechaniczno-biologiczne przetwarzanie odpadów, w skład którego wejdą m.in. stacja segregacji (35 tys. Mg/rok) dla odpadów surowcowych, z możliwością kierowania na sita odpadów zmieszanych w ilości 70 tys. Mg/rok, kompostownie odpadów zielonych (3 tys. Mg/rok) i biodegradowalnych (13 tys. Mg/rok) oraz magazyn odpadów niebezpiecznych. W ramach projektu zostanie zakupiony niezbędny sprzęt. Niezwykle istotnym elementem przedsięwzięcia jest opracowanie i wdrożenie – wartego 2 mln zł – programu selektywnej zbiórki odpadów, który obejmie wszystkich mieszkańców. Całkowity koszt projektu wynosi 83,4 mln zł, z czego 66,6% stanowi unijne wsparcie.
 
Wsparcie w ramach PROW
51 projektów zatwierdzono do realizacji w ramach PROW dla województwa opolskiego. Wartość przyznanej pomocy opiewa na sumę ponad 120,2 mln zł. Inwestycje dotyczą m.in. budowy sieci kanalizacyjnych (ok. 360 km) i wodociągowych (blisko 100 km), niemal 500 przydomowych oczyszczalni i ponad 1000 przepompowni ścieków. Wcześniej, w grudniu ub.r., podpisano z beneficjentami umowy w zakresie gospodarki odpadami i dystrybucji energii (10 umów na kwotę ok. 1,4 mln zł).
 
500 stojaków dla Gdańska
Do 21 marca br. gdańscy rowerzyści mogą wskazać miejsca, gdzie chcieliby zlokalizować stojaki rowerowe. Jest to związane z akcją „Zamów stojak”, organizowaną przez tamtejszy magistrat. Do końca lipca br. w mieście pojawi się 500 stojaków. Będą one montowane w pasach drogowych oraz na terenach należących do miasta.
 
Zielone technologie na szóstkę
Ministerstwo Środowiska wybrało najciekawsze rozwiązania w ramach projektu GreenEvo – Akcelerator Zielonych Technologii. Jest ich 29 i reprezentują sześć obszarów: energię odnawialną, energooszczędność, rozwiązania wodno-ściekowe, wsparcie gospodarki odpadami oraz technologie węglowe i niskoemisyjne. Wśród wyłonionych projektów znalazły się m.in. suszarnia osadów ściekowych, kolektory słoneczne, inteligentne lampy uliczne, nowatorska technologia odzysku odpadów niebezpiecznych czy produkcja ekologicznego paliwa.
 
W trosce o drobnicę
Opracowany w Urzędzie Marszałkowskim „Program Odbudowy Zwierzyny Drobnej w Województwie Kujawsko-Pomorskim” zakłada nie tylko utrzymanie obecnego stanu populacji kuropatw, zajęcy, bażantów, dzików i królików, ale również stopniowy wzrost ich liczebności. Realizacja projektu ma trwać do końca 2014 r. Przeznaczono na ten cel blisko 4,7 mln zł. W inicjatywę włączyły się również samorządy oraz organizacje społeczne i gospodarcze.
 
Trójstronne porozumienie
Samorządy, które realizują inwestycje wodno-ściekowe, mogą otrzymać od banków komercyjnych preferencyjne kredyty – do rozdysponowania jest 1,1 mln zł. Stało się tak na mocy porozumienia zawartego na przełomie 2008 i 2009 r. między Związkiem Banków Polskich a NFOŚiGW. Umowy kredytowe będą zawierane na zasadzie trójstronnego porozumienia między Funduszem, beneficjentem i bankiem. Dzięki dopłacie NFOŚiGW kredyt będzie tańszy o 3% w skali roku.
 
Lista zaktualizowana
Zakończyła się kolejna aktualizacja listy projektów indywidualnych do PO Infrastruktura i Środowisko. W jej wyniku usunięto sześć, a dodano 21 nowych przedsięwzięć. Uaktualniono też informacje dotyczące kosztów, terminów realizacji, instytucji odpowiedzialnych za realizację czy uzasadnienia dla poszczególnych projektów. Obecnie spis obejmuje 403 projekty, o łącznej wartości 210,83 mld zł.
 
 
Źródła:
 
 
Informator przygotowała
Katarzyna Terek