Badając ofertę, zamawiający może w niej znaleźć dwojakiego rodzaju błędy: językowe i dotyczące obliczeń ceny. Zarówno w pierwszym, jak i w drugim przypadku jest on zobowiązany podjąć określone działania.

Zgodnie z art. 87 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych (P.z.p.), zamawiający poprawia w tekście oferty oczywiste omyłki pisarskie, niezwłocznie zawiadamiając o tym wszystkich wykonawców, którzy złożyli oferty. Na poprawienie tego rodzaju omyłki zamawiający nie musi mieć zgody wykonawcy. Przez omyłkę pisarską należy rozumieć m.in. ewidentny błąd gramatyczny, niezamierzone opuszczenie wyrazu lub jego części czy mylną pisownię wyrazu (np. firma nazywa się PPHU Jan Kowalski, a w jednym miejscu w ofercie pojawia się nazwa PPKU Jan Kowlaski). Oczywistość omyłki polega na tym, że określona niedokładność nasuwa się sama każdemu bez potrzeby przeprowadzania dodatkowych ustaleń. Taki błąd należy natychmiast poprawić, oczywiście pamiętając o poinformowaniu o tym fakcie wszystkich wykonawców.

Charakter omyłek
Jest też drugi rodzaj omyłek, tzw. omyłki rachunkowe w obliczaniu ceny. Zasady poprawy takich omyłek określono w art. 88 ustawy. W sytuacji, kiedy omyłka nie daje się poprawić, opierając się na znajdujących się tam przepisach, zamawiający nie może jej poprawić.
Na przykład, jeśli firma złożyła ofertę w przetargu na budowę wodociągu i błędnie wpisała stawkę VAT w druku oferty, to czy w takiej sytuacji zamawiający postąpił słusznie, odrzu...