W ostatnim okresie uaktywnił się polski prawodawca i rozpoczął przedstawianie propozycji kolejnych zmian w zakresie ochrony zieleni na terenach miast oraz wsi. Ledwie przycichły echa zmian przedstawionych w projekcie z 30 lipca 2016 r., a już zaproponowano zmiany w Ustawie z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, czego odzwierciedleniem jest projekt z 30 sierpnia 2016 r.

Choć obowiązujące rozwiązania prawne, stanowiące podstawę ochrony drzew i krzewów, dalekie są od doskonałości, to jednak warto się zastanowić nad tym, czy proponowane rozwiązania na pewno zmierzają w dobrym kierunku.

Obowiązek uzyskania zezwolenia

W poprzednio przedstawionym do konsultacji społecznych projekcie generalnie przewidywano, że obowiązek uzyskania zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów będzie miał charakter fakultatywny, a jego wprowadzenie było uzależnione tylko i wyłącznie od oceny dokonanej przez radę gminy, która mogła go ustanowić, ale nie musiała. Również od oceny tego organu uzależnione było wprowadzenie opłat za usunięcie drzew lub krzewów, kar pieniężnych za ich zniszczenie lub usunięcie bez wymaganego zezwolenia, i to bez żadnych ustawowych kryteriów. Tak duża swoboda przyznana gminom budziła olbrzymie emocje oraz wątpliwości co do jej zgodności ze standardami wynikającymi z Konstytucji RP.

W rozwiązaniach przedstawionych w ramach aktualnego projektu autorzy zrezygnowali z przyznawania gminom tak daleko i...