Jak wiadomo, nasadzenia kompensacyjne w miejsce usuwanych drzew lub krzewów, których obowiązek może być nałożony na podstawie art. 83 ust. 3, art. 84 ust. 4 lub art. 86 ust. 1 pkt 10 Ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (DzU z 2009 r. nr 151, poz. 1220, z późn. zm.), są jednym z bardziej złożonych tematów w zakresie ochrony zieleni na terenie miast i wsi.

Z jednej strony przywołane rozwiązania uelastyczniają działania organów administracji wydających zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów, co musi być ocenione ze wszech miar pozytywnie, gdyż umożliwia dostosowanie wydawanego rozstrzygnięcia do konkretnego przypadku. Z drugiej strony natomiast rodzi niesamowite praktyczne problemy wskutek braku precyzyjnego wskazania, czym należy się kierować przy ustaleniu, czy w konkretnym przypadku zachodzi w ogóle konieczność wykonania nasadzeń kompensacyjnych. Jeżeli tak, to pojawiają się pytania o ilość i rodzaj drzew lub krzewów, które mają być posadzone w miejsce tych usuwanych. Jedyną praktyczną wskazówką są w tym zakresie postanowienia art. 83 ust. 3 ustawy o ochronie przyrody, z którego wynika, że w przypadku uzależniania zezwolenia od wykonania nasadzeń kompensacyjnych ilość posadzonych drzew powinna być nie mniejsza od ilości tych, które mają zostać usunięte.

Próby samorządów

W związku z zaistniałą sytuacją niektóre gminy próbowały opracowywać regulaminy wykonywania nasadzeń zastępczych, z któryc...