Henryk Bylka

Zgodnie z ustawowymi zapisami, wpływ radnych, mediów i zwykłych obywateli gminy na poziom opłat za wodę i ścieki jest ograniczony. Jednak w praktyce dyrektor przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego i gminne władze nie mogą zbywać głosów protestu radnych, artykułów i wypowiedzi w lokalnej prasie, audycji w radiu i wywiadów w telewizji, krytykujących proponowaną podwyżkę opłat za wodę i ścieki.

Nie ma wątpliwości co do tego, że przedsiębiorstwo monopolistyczne, a takim jest zwykle to, które dostarcza wodę i odprowadza ścieki, nie może bez kontroli stanowić o wysokości opłat za swoje usługi. Jednak rzecz w tym, aby taką kontrolę prowadzić rozsądnie i w granicach prawa.

Co jest zgodne z prawem w przypadku kreowania taryf
Zgodnie z przepisami ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, taryfy w danym, rocznym okresie obowiązywania są ustalane na podstawie kosztów poniesionych w tzw. roku obrachunkowym, poprzedzającym roczny okres obowiązywania nowych taryf. Rozporządzenie taryfowe dość precyzyjnie określa algorytm kalkulowania przyszłych niezbędnych przychodów przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego. Składnikami takich przychodów są poniesione wcześniej koszty materiałów, energii, usług obcych oraz wynagrodzeń, uzupełnione o takie koszty amortyzacji, podatków i opłat lokalnych, jakie będą naliczane w roku obowiązywania taryf. Ponadto do niez...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?