Kilka nowych obowiązków dla podmiotów realizujących cel i zadania w ramach gospodarki odpadowej przyniósł 2025 rok. Największa zmiana dotknęła branżę odpadów budowlanych. Inne, już mniej spektakularne dotyczą ministerialnego rozporządzenia, które aktualizuje listę odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji, a także nowelizacji przepisów w zakresie opłat skarbowych.

W życie weszły przepisy rozdziału 6A ustawy o odpadach. Rozdział ten został dodany do ustawy jeszcze w roku 2022, jednak wprowadzone tam przepisy były objęte dość długim okresem vacatio legis i całe szczęście, gdyż pierwotne zapisy były bardzo niejasne i budziły wiele kontrowersji. Niestety, te wprowadzone ostatecznie w życie z dniem 1 stycznia br. też nie są tak zupełnie jednoznaczne. Nadal mamy wątpliwości. 

Wysegregowanie frakcji z odpadów budowlanych

W dużym skrócie nowe obowiązki dotyczą zapewnienia wysegregowania z odpadów budowlanych konkretnych frakcji, w tym co najmniej: drewna, metali, szkła, tworzyw sztucznych, gipsu i odpadów mineralnych, w tym betonu, cegły, płytek i materiałów ceramicznych oraz kamieni. Bardzo dobrze, że w znowelizowanej obecnie ustawie określono cel, któremu mają służyć nowe obowiązki. Zgodnie z przepisami, wyse...