Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych jest instytucją prawną w systemie przepisów o odpadach komunalnych dość już zadomowioną. Jednak jego status, organizacja i funkcjonowanie wciąż wywołują wątpliwości i pytania, zwłaszcza w związku z ewoluującymi przepisami, w szczególności Ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK) w ujęciu Ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (DzU z 2020 r. poz. 1439, z późn. zm., dalej: u.c.p.g.) jest specyficzną formułą organizacyjną realizowania przez gminy obciążającego je obowiązku ustanowienia na swoim terenie systemu gospodarowania odpadami komunalnymi (art. 3 ust. 2 pkt 3 u.c.p.g.), w ramach którego to systemu powstające na terenie gminy odpady komunalne powinny być odebrane od ich wytwórców i skierowane do zagospodarowania na zasadach ustalonych przez ustawę o odpadach z grudnia 2012 r. (Ustawa z 14 grudnia 2012 r. o odpadach – t.j. DzU z 2020 r. poz. 797, z późn. zm., dalej: u.o.). Dla przypomnienia – PSZOK nie ma z mocy ustawy charakteru wyodrębnionej jednostki organizacyjnej, nie ma też osobowości prawnej nadanej ustawą, ustawa nie definiuje też tego pojęcia. W tej ostatniej kwestii warto nadal postulować skonstruowanie i wprowadzenie do ustawy takiej definicji, która mogłaby mieć np. treść następu...